my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

......INI LA SI DIA......


suka di belai


kuat makan dan minum, semangkok besar tu senang2 je abis.....



paling suka memanjat kat kerusi urut ni....tempat pertama dia tuju kalau keluar dari sangkar




Taraaaa..............


Ini la Datuk K yang manja dan mengada2 tu...............kalau duduk kat riba, taknak bangun.....siap tidur lagi!

First, minta maaf ye kepada mereka yang bernama Datuk K (setau aku sorang je datuk k yg glamor...) bukan la nak menjatuhkan standard sesiapa. Jika ada yang tersinggung dan sakit hati, aku minta maaf bebanyak. Bukan salah aku.......

Sebenarnya nama Datuk K ni diberi oleh mak saudara suami ku. Betinanya diberi nama Siti (tapi dah mati, katanya mudah terkejut langsung meninggal) Mereka bela arnab ni baru beberapa bulan je tapi akhir2 ni anak bujang dia yang berusia 6 tahun tu selalu alahan pada bulu arnab. Jadi, untuk mengelakan dari berterusan alahan dia tu, terpaksa Datuk K di pindahkan kerumah ku (dengan sangkar sekali)

Maka.......bermula la rutin hidup aku menjadi sibuk setiap hari. Tapi yang bestnya bila dapat memeluk dia. Dia suka di peluk (gatal jugak eh?) dan di belai. Bila aku lalu sebelah sangkar dia, mesti dia berdiri dan menjulurkan hidungnya yang besar tu supaya aku urut. Cuma yang aku malas nak keluarkan dia bebas dalam rumah, bab2 'meninggalkan butir2' kacang hitam merata2.
Masalah ku yang paling besar bila aku dah sayang kat binatang belaan ni.........aku anggap macam anak sendiri. Risau pula nak tinggalkan dia lama2 bila aku sekeluarga pulang ke semenanjung. Memang ada jiran boleh tolong tengok tapi tak sama seperti tuan dia jaga. Kalaulah boleh dibawa sama, dah tentu aku angkut sekali.........
nota: bagaimanapun......aku masih ingat lagi si Tommy......dan sampai bila2.





Datok K yang 'manja'!!

Aku kenal 'dia' baru je beberapa bulan lepas. Penakut sebenarnya 'dia' ni. Tapi sebenarnya aku yang takut kat 'dia'............dengan 'misai' yang cute tu semua orang pasti tertawan melihat 'dia'.

Sayangnya 'dia' takde teman untuk menghiburkan hati. Dulu ada 'siti' tapi..............umur tak panjang........kesian dia.......nak buat macam mana kan? Nak cari ganti, mestilah yang 'cun', kalau boleh nak sama padan, sama cantik dan sama comel.....hehe....

Siapa Datuk K itu? tungguuuuuuu........

Tahniah.....walaupun...

Tahniah anak ku......walaupun hanya dapat tempat ke 4 dlm kelas, aku tetap bangga. Target dia sebenarnya nombor 1 atau 2.........tu yang dia sedih sangat. Balik dari sekolah, dengan wajah muram, suara yang sebak......dapat nombor 4 je bu.....terus airmata menitis. Aku faham.......dia terlalu kecewa mungkin tak dapat memenuhi kehendak kedua orang tua. Ku peluk dia dengan rasa sebak juga........takpe la....ibu dan ayah tetap bangga walaupun dapat no 4.

Apa yang penting tiada tanda merah dalam buku rekod. Markah pun tinggi, takde yang bawah dari 80. Duduk kelas pandai ni persaingan memang sengit sedikit. Silap menjawab kertas peperiksaan akan mengurangkan markah. Apa lagi Aziz tu jenis yang gopoh. Bagaimanapun ini baru permulaan dia melangkah kealam persekolahan. Selepas ni besar kemungkinan akan bertukar sekolah berdekatan rumah pula. Sebab tahun depan kami akan pastikan dia kesekolah agama.


Majlis anugerah cemerlang diadakan di Wisma Muis. Ini kali pertama kami menghadiri majlis anjuran sekolah Tanjung Aru 2.
Aziz cemerlang dalam Bahasa Melayu dan diberi sijil penghargaan serta sedikit saguhati berupa wang tunai. Aku harap selepas melihat kawan2 menerima anugerah, dia akan bertambah rajin dan bersemangat untuk belajar.

Permulaan yang baik untuk menjadi lebih baik. InsyaAllah....



Belajar.... Online image editor


Beberapa hari ni aku asyik menggodeh komputer. Dah lama nak mencuba edit gambar dan letakan nama atau apa2 saje. Terima kasih kat Andiza kerana perihatin dengan masalah ku. Dulu belajar komputer tak katam, ni la jadinya!!

Bagaimanapun aku masih belum mahir menggunakannya. Lihatlah hasil yang aku buat tu, masih belum memuaskan hati lagi.



Macamana cikgu ANDIZA? Nak bagi berapa markah ni? Tak reti lagi nak adjust benda2 ni.......main belasah je........

Kundasang lagi...

dinner mlm tu dgn chicken wing (aku suka ni), nasi goreng cina, telor mata kerbau dan pucuk manis goreng

11.00 mlm......hari rabu lepas, abg ipar ku sms.......jom ke Kundasang, ada bilik kosong ni.....

aku jawab.......nanti dulu....kena tanya cik abe (yg tengah sedap membuta)...esok bagi jawapan....

Akhirnya, jumaat malam tu(19hb) kami bawa satu beg kecil (utk satu malam je) menuju ke Kundasang bersama pemandu KBS yang kebetulan akan kesana mengambil abang ipar ku. Aziz yang tak berapa sihat tu (demam sikit) hilang demamnya kerana tak sabar nak jumpa daddy (gelaran abg ipar ku dgn semua anak buahnya.

Kami bertolak malam jumaat dan sampai sana pukul 8.30 mlm. Kali ni perjalanan kami taklah sakit sangat badan ni sebab kenderaan besar (di Sabah ni majoriti guna pacuan 4 roda)
Sebenarnya aku segan juga nak join dia orang ni sebab aku sorang je perempuan kat situ......
Kami menginap di Zen Garden....puas aku pujuk Aziz supaya tidur dengan daddy dia, tapi hampeh.......nak menyelit dengan kita jugak. Bilik sebelah2 je.........
Pemandangan sekitar tempat penginapan di waktu pagi. Ingatkan aku dan Aziz la paling awal turun, rupanya daddy dia lebih dulu menghirup udara pagi. Masa ni dah pukul 6 lebih.....
Dalam perjalanan pulang kami singgah di Kinabalu Park, tempat orang nak memulakan pendakian Gunung Kinabalu. Suasana sejuk dengan dikelilingi kabus.
Dibelakang tu kelihatan sekumpulan anak muda yang akan mendaki gunung dan sedang diberi penerangan oleh ketua masing2. Banyak pantang larang yang aku baca di papan tanda sebelum masuk kesini. Contohnya, tak boleh memetik pokok2 sepanjang jalan, tak boleh mengalih atau mengambil batu2, tak dibenarkan mengubah apa2 pun hidupan atau mengambil dan sebagainya.
Sebelum memulakan misi, mereka dahului dengan bacaan doa selamat. Mudah2an mereka tidak menghadapi rintangan untuk sampai ke puncak.
Di atas menara (takde la tinggi mana pun..........setingkat je..) dan kelihatan gunung yang diliputi kabus.

Rasanya lepas ni aku tak ambil lagi dah gambar2 gunung, dah banyak sangat. Tapi.......bila nampak sesuatu ciptaan Allah yang indah dan mempersonakan, aku tak dapat elak.......mesti nak snap.

Kami tiba awal di KK dan abg ipar ku terus ke airport, booking flight untuk malam tu juga. Bosan agaknya lama2 di sini. Kalau kakak ku ada, kan seronok? mesti banyak gossip.........

Di sini........aku ambil kesempatan nak ucapkan terima kasih pada abang ipar ku yang baik hati ni.......(sorry la pada abg2 ku yang lain tu........ni kenyataan...dia memang seorang yg baik dan bertimbang rasa)

JANGAN PANDANG BELAKANG CONGKAK.........kelakar gila!!

Minggu lepas (hari khamis rasanya) kami menonton di pawagam One Borneo....jangan pandang belakang congkak......Aziz taknak tengok, tapi terpaksa sebab ibu dan ayah dia nak sangat......

Mula cerita aku tengok macam 'jangan pandang belakang' tapi bila tok bomoh mati dan 'pakcik' sebelah yang sakit nak mati pulak 'bangun', aku dah mula gelak sakan.....(Pie dah rupa mayat hidup aku tengok)

Rugi kalau korang tak tengok cerita ni...........sepanjang masa lawak je.....seramnya tah mana2. Sakit perut aku dan suami ketawa sampai lupa diri, tak hirau orang kiri kanan sebab tumpuan masing2 kearah skrin je.

Ceritanya simple, pemandangan kampung yang indah dan pelakon2 yang biasa berlakon dalam drama tv. Paling aku suka watak Lan Pet Pet ketika mengintai Zarina membasuh baju disungai. Cat Farish dan Shahizi (betul ke nama dia ni?) pun best, watak yang berbeza dari biasa. Begitu juga dengan pelakon2 lain seperti Den Wahab, Azli senario, Dina dan lain2.

Sape2 yang free tu........kena tengok tau....aku promote ni sebab memang best lawak mereka. Sampai akhir cerita tak boring.

Labuk Bay

Sambungan percutian di Sandakan tempohari................selepas mengintai orangutan di Sepilok, kami bergegas ke Labuk Bay pula kerana jam menunjukan 11 pagi, ada setengah jam untuk ke sana sebab 11.30 pagi masa untuk 'makan' binatang2 ni........

Sampai disana kami disambut oleh beberapa ekor monyet ni (tak tau jenis apa ni....lupa nak tanya pekerja disitu) cute betul dan nampak manja. Tapi bila ku tanya pekerja2 tu, mereka ni tak boleh dipegang sebab dia jenis liar. Bagaimanapun mereka takde la menggigit atau nampak ganas bila kita dekat.

Bulu dia nampak bersih je..............ye la....kaum2 ni kan rajin tolong bersihkan bulu kawan2 dia (cari kutu)


Inilah spesis yang jarang kita jumpa. Berhidung mancung dan cara bergayut pun lain sikit dari orangutan atau monyet. Aku nampak mereka ni terror melompat dari dahan kedahan. Masa kami sampai, mereka belum turun lagi. Ada 3 kumpulan disini dan masing2 ada ketua. Jika kumpulan dia diganggu oleh kumpulan lain masa makan, si ketua akan kejar hingga dia puas hati anak2 buah mengadap hidangan. Ketua duduk jauh sikit (jaga keselamatan.......bagus la spesis ni....boleh jadi security..), bila dah ok barulah dia join makan sama.



Entah apa yang menarik perhatian monyet2 ni, semuanya memandang kearah sana.




Dalam 3 kumpulan tu, aku rasa dia ni la yang paling besar. Itu dia duduk, kalau berdiri.......mau sama tinggi dengan aku.......





hehe....tengah bersidang apa tu?






lepas makan lepak2 dulu, minum air dan borak kosong kot.....








beratur nak masuk semula ke hutan bila perut dah kenyang






puas hati dapat tengok habitat monyet2 hidung mancung atau 'bekantan' (org indonesia panggil bekantan kalau tak silap bacaan ku)
Tamat sudah kisah percutian kami dua malam di Sandakan. Kemana pula lepas ni? Mungkin tak sempat lagi nak ke Kudat dalam tahun ni sebab puasa dah hampir tiba. Kalau dapat pergi pun mungkin dalam bulan syawal. InsyaAllah..........








Ikan kelah Kg Luanti


Di Ranau, kami bermalam di hotel Orchid. RM85, ok la tu.......dah letih, tak larat nak cari yang lain. Berdekatan hotel ada pasaraya dan kedai2 runcit. Kedai makan pun di bawah je....



Esoknya, 8.30 am kami dah sampai ke Kg Luanti, Sg Morali. Tak sabar nak berendam dengan ikan2 yang jinak ni. Aku rasa berdebar2 sebab aku tak pernah pegang ikan hidup2 seumur hidup aku. Banyak pegang ikan dah mati......hehe....mula2 masuk tu, terjerit2 jugak aku dibuat dek ikan2 ni.............tapi kalau aku tak gunakan peluang yang diberi 15 minit ni, rugi pula. Jadi terpaksa aku control rasa geli dan takut tu.........ku genggam makanan ikan dan selamkan tangan ke air...........berdesup2 bunyi dia menyedut makanan di tangan ku....eiii...best pulak....


kata si penjaga ikan, ikan2 di sini aktif pada waktu pagi.........betul la...........





tengok tu..............besar2, gemuk2 dan aktif betul ikan2 ni....walaupun aku nampak ada sesungut tapi ikan2 ni tak menggigit.





masuk kedalam sungai ni tak di benarkan memakai losyen, tak boleh bising, kamera kena charge RM5 dan ada macam2 lagi syarat yang tertulis di papan tanda sebelum turun ke sungai.







tengok tu..........berebut2 nak sedut makanan dari tangan ku....dia tak tau yang aku ni takut dengan dia sebenarnya.





anak dengan ibu sama je.............pengecut......




ni......goreng pon sodap agaknya!!



sebelum balik semula ke Ranau, Aziz nak juga berendam sekejap kat sini.









Canopy walk Hot Spring

Aku update dulu entry di Hot Spring Poring. Sebenarnya ada 2 lagi tempat yang kami lawati untuk di kongsi bersama pembaca blog ku. Iaitu di Kampung Luanti, Sg Morali (berendam dengan ikan2 yang jinak) dan di Labuk Bay. Nantilah........sebab banyak gambar2 yang akan diupload untuk tatapan semua.
sempat posing walaupun termengah2

Canopy walk ni bukanlah pilihan ku tapi suami yang beriya2 sangat nak mencuba dayatahan diri dia. Aku ni bukannya larat sangat, maklum la berat badan dah berkilo2..........tapi...nasib baik suami tolong heret tangan ku masa mendaki tu. Muka dah naik merah padam, jantung berdegup kencang..........dah lama aku tak buat keje macam ni.......masa bujang dulu, bukan tak biasa aktiviti lasak ni............
tak lepas peluang rehatkan lutut yang nak tanggal rasanya.........

Dalam perjalanan keatas tu kami berkenalan satu keluarga dari Perak. Ramah betul mereka ni, datang bercuti dengan anak beranak serta emak dan bapa yang dah berusia. Terkejut juga aku bila makcik tu kata, suami dia dah 74 tahun...........tapi selamba je dia naik bukit tu......aku yang tak berapa nak tua ni...(huhu.....perasan muda lagi...) hampir pitam nak sampai ke atas. Nak termuntah pun ada..........
hanya 6 orang dibenarkan lalu, yang lain sabar menanti

Saat melalui jambatan gantung inilah yang paling aku tak suka. Aku langsung tak dapat menikmati keindahan panoramanya sepanjang melalui jambatan yang ada 4 laluan kalau tak silap ku. Dengan lutut yang menggigil, muka pucat lesi.............kalau la makcik dan pakcik dari Perak tu tengok, betapa malunya aku sedangkan dia boleh meniti jambatan tu dengan senyum manisnya...........
Aku ingatkan Aziz tentu menangis ketakutan.............rupanya tidak........dia pula sound dari jauh, lambat la ibu ni......(dia dah jauh tinggalkan aku dan suami di bawah)
masa suami ku jejakkan kaki dia kat sini, aku rasa melendut jambatan tu......(sebenarnya dia pun menggigil jugak....hehe...)

Bila dah nak sampai ke jambatan yang terakhir, barulah aku boleh tersenyum lebar. Seksa aku dah lepas...........takkan aku jejak lagi ke sini........turun dari Canopy walk, terus kami togok air kelapa.
Selepas bermandi peluh menempuh rintangan jambatan gantung tu, kami mandi manda dikolam air sejuk dan panas. Tak sampai satu jam, perut dah mula berkeroncong minta di isi. Sebelum bertolak pulang ke KK, kami singgah dikedai souvenir yang ada depan pintu masuk. Beli souvenir untuk kenangan dan terus bertolak pulang.
Sebelum sampai rumah, singgah sembahyang di Tuaran. Matahari hampir terbenam ketika kami sampai kerumah. Leganya rasa.............
Tu dia dua longgok baju kotor yang menanti untuk di cuci. Itu pun aku jimat2 pakai baju. Kalau tak, mau 3 plastik............

Sepilok.....melawat sedara mara.....

Seawal pagi kami turun dari bilik penginapan dan cuba dapatkan info tentang perjalanan ke Sepilok. Mana la tau sesat ke hape, kan dah buang masa. Masa makan orang utan ni dalam pukul 10 pagi jadi kami kena ada di sana waktu tu. Setelah bertanya pada beberapa orang, perjalanan kesana lebih kurang setengah jam saje dari bandar Sandakan. Tak sabar rasanya nak melihat gelagat 'kawan2' kita ni............

8.45 pagi kami tiba di sana. Pukul 9 baru kaunter buka. Tiket untuk dewasa murah je, RM5, kanak2 RM2 dan kamera RM10. Sebelum itu kami di hidangkan klip video dari pihak mereka. Kami di larang membawa makanan seperti botol air atau barang2 yang boleh menarik perhatian orang utan atau yang sama sepesis dengan dia. Jika ada berlaku apa2 'rampasan' dari 'kaum' ini, kami di minta memberitahu kepada pihak berwajib.


Sebelum masuk dalam, kami posing untuk kenangan. Ntah bila datang lagi............mungkin 2 atau 3 tahun akan datang......




Selepas sesi menonton video klip, jam hampir 10 pagi, kami terus keluar dan ketempat orangutan di beri makan. Cuaca panas terik, peluh menyimbah kebadan tapi tidak dihiraukan dek teruja nak melihat mahluk istimewa ini.




Tu diaaa.........orangutan pertama yang turun. Tak tau la dia ni tahap budak2 lagi atau remaja.





Pelancong2 sabar menanti dengan kamera canggih mereka.





Kelihatan seekor 'ibu' orangutan membawa anaknya ketempat makan. Dengar cerita, minggu lepas hanya seekor saje orangutan turun, pelancong bukan main ramai.........nasib mereka tak baik...........tapi masa kami datang, nasib baik ada 6 ekor orangutan yang turun. Katanya kalau mereka dah kenyang, mereka takkan turun sehingga petang.








Tengok tu......cute kan? walaupun berbulu lebat, tetap menarik perhatian kami........









Mereka dihidangkan susu dan pisang. Patut la kuat bergayut, hari2 dok melantak pisang.......









Bila dah kenyang, sekor2 beransur masuk ke hutan......










Lucu sangat bila tengok dia mencedok susu dengan cara begitu. Anaknya pulak, tak lepas tangan memeluk ibunya..............












Saat ni paling aku suka tengok............bergayut sambil dikakinya mengepit pisang.....










Tiba di satu tempat, dia berhenti untuk menyuap makanan pada anaknya. Betapa sayangnya dia..........kekadang aku terfikir, manusia yang berakal ni pun kekadang tak mau membela darah daging sendiri. Dibuang kat tong sampah, tepi longkang, tinggalkan anak dirumah tanpa perhatian dan macam2 lagilah............












Ni pulak............pendatang haram.....asyik kena halau dengan pekerja tadi kerana mencuri makanan orangutan mereka. Kesian pula aku tengok, tapi spesis macam dia ni berlambak kat sini. Lepas mencuri tu, boleh pulak dia bersila panggung atas tali sambil mengunyah pisang. Masa ni, riuh orang gelakkan dia.............tapi dia pedulik hape.....yang penting perut kenyang....
Lepas ni kami ke Labuk Bay pula, lihat monyet berhidung mancung!! kat sini paling best aku rasa.