my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

cikgu Uchup datang!!

Salam Sejahtera....

Semalam, kami menjamu teman dari semenanjung yang pulang bercuti ke kampungnya di Keningau. Ahad ni mereka akan balik Selangor, jadi bermalam satu malam di rumah ku. Masak biasa2 je......nasi putih, ayam kari, seafood paprik dan ikan bakar. Kuih pula, serimuka (aku kan dah terror dgn bantuan member dari myresipi....)

Selepas berbuka, sembahyang maghrib, isyak dan terawih (kat rumah je) Yusof (cikgu uchup nama timangan) cadang nak bawa kawan dia yang dari Perak tu (Firdaus.......sedap nama ni) jalan2 bandar KK. Mungkin selama di kampung dia, tak sempat nak bawa kemana2, dengan puasa lagi........melepak je kat rumah agaknya.

Kami bawa mereka ke Tanjung Aru. Cuaca mendong, kelihatan kilat memancar tapi belum hujan lagi. Angin menderu kuat..........seronok juga sekali sekala duduk tepi pantai waktu malam. Aku sekeluarga memang jarang keluar malam sejak dulu lagi. Kalau jalan malam kemana2, boleh jadi perang besar dengan anak sebab dia biasa tidur awal. Tapi malam tadi nampak dia seronok sangat. Mungkin sebab dapat jumpa uncle uchup dia tu.........lepas rindu la tu................

Sempat jugak la aku capai kamera, snap dua tiga keping untuk mamat dua orang ni........maklum la....orang dok KL kan? walaupun.........kampung sebenar dia di Sabah.....jangan lupa diri sudah!
Aziz dengan member baru dia........seronok sangat la tu sebab ada orang yang rajin layan dia borak. Tak henti bercerita dari dalam kereta lagi.........nasib baik malam tu dia tak merungut nak balik.......padahal dia tak tidur siang (dia ni memang cekik darah kalau suruh tidur siang) bulan puasa ni tambah aktif lagi ada.....alhamdulillah.....dah 9 hari dia puasa. Harap2 boleh cukup sebulan.
Melepak kat tepi tebing sambil makan kacang rebus, jagung dan buah jambu. Tengah sedap2 mengunyah, hujan pulak........alhamdulillah......hujan rahmat sebab siang hari panas terik. Kami bergegas ke Wisma Plaza, nak minum2 pula. Kali ni dia orang pulak belanja. Gambar tak dapat snap, sebab orang ramai........malu pulak rasanya..........

buka puasa rumah pakcik

Salam Sejahtera....

Malam tadi kami berbuka puasa rumah pakcik belah suami. Aku masak simple je......pengat pisang dan karipap sadin. Pukul 10 pagi aku dah prepare buat karipap. Nak tau pasal apa aku siap awal2? Haa......ni penangan cerita Indon la......Sujud ku.....dah tersampok, susah nak tinggal. Sampaikan cik abe kita tu pun terjebak sama......lepas tercongok ngadap tv dari pukul 3 ptg hingga 4 ptg......sembahyang asar dulu, baru kerumah makcik. Dia ada maid, tak payah aku tergesa2 sangat......tolong nyibuk2 je bila sampai tu....

Juadah kami petang tu.......nasi putih dengan sup tulang, taugeh goreng, ayam sambal, sambal tumis petai dan udang.......ada lagi ni.....mihun goreng dan kfc lagi. Hohoho.....ni makan ke mentedarah ni? Bagaimanapun masa buka tu kami takde la pulun semua. Rasa sana sikit, sini sikit......alhamdulillah....kenyang...

buka puasa dengan kfc ni.....sesuai untuk budak2 je....tapi bebudak yang ada 2 orang je, selebihnya budak bujang yang mengabiskan tu (anak sedara makcik yg bujang ada tinggal sama)
pengat pisang tu sumbangan aku untuk makcik........teringat kat mak plak, mesti dia suka kalau aku buatkan pengat pisang.......
mihun goreng tu maid dia guna mi yang besar sikit dari yang biasa aku guna, aku tak rasa pulak.......rasanya sedap lagi jenis halus tu......
Selesai acara makan2, kami sembahyang maghrib dulu baru balik rumah.

Kad Ramadhan

Salam Sejahtera....

Bila baca blog kawan2, ramai yg reka kad ucapan sempena Ramadhan.....tapi aku....tak sempat2 nak buat.

ni kad dari kak rose jambu..........jambu manis tau!!

yang ni pula dari Seri atau mummyalysa......terima kasih ye....
nak buat kad jugak nanti........

Bila ku pandang....

Salam Sejahtera....

Hari ke lima kita berpuasa.......hai...tak sabar nak balik semenanjung....dalam kepala otak ni asyik ingat Bangi, Putrajaya, Alamanda je....tempat jatuh lagi di kenang, inikan pula tempat kita memadu kasih dengan orang tercinta dan keluarga tersayang. Sabar la wahai hati........akan tiba jua hari di nanti....

Sejak awal puasa hari tu, malas betul nak snap gambar masakan. Kali ni rajin pulak......sebab...dua jenis masakan ni mengingatkan aku pada dua orang yang aku kasihi.


Asam pedas kepala ikan tenggiri...........aku akan teringat pada mak bila terpandang lauk ni. Kalau air tangan dia, memang pujian melambung aku berikan. Ada orang lain yang datang makan di rumah lauk ni, boleh hirup kuah pedas2 tu........aku pulak...kalau kerumah mak, selalu tapau bawa balik. Kepala ikan tu ntah apa yang sedap, aku pun tak tau. Orang kata makan kepala ikan ni boleh jadi pelupa, betul kot..... tapi kita dah tua2 ni memang memanjang je lupa.....bagaimanapun aku tak galakkan anak ku makan kepala ikan. Taknak macam aku dulu, kalau makan mesti nak bahgian kepala.

Ikan kembong tauco ni pula mengingatkan aku pada arwah tok perempuan aku masa di Johor dulu. Dah lama aku tak makan lauk macam ni. Arwah tok kalau masak suka letak cili padi. Perghh....makan masa panas2.......memang menyelerakan. Sebenarnya semalam pun aku dah masak tauco ni, esoknya aku buat lagi. Ikan kembong memang favourite aku, tak kira la masak apa pun. Kat Sabah ni ikan pula segar2.
nota: akhir2 ni rasa tak sabar nak terbang pulang....

Bersyukurlah!


Salam Sejahtera....
Kad di atas aku ambil dari http://www.e-zakat.com.my/ (jgn lupa nanti bayar zakat tu...) Dah 2 hari berlalu umat Islam berpuasa. Macam mana semuanya? Sejak beberapa hari ni hajat aku nak bercakap dengan mak tak kesampaian. Apa la yang dia masak agaknya? Siapa yang teman dia berbuka? Sedih la........bagaimanapun aku selalu mendoakan yang terbaik untuk mak dan keluarga semua. Hanya doa yang dapat ku panjatkan bila berjauhan begini.

Hari ni kami berbuka dengan bubur kacang (masak lebih, bagi jiran2), lauk ikan masak lemak cili api, daging kicap, terung sambal dan kerabu mangga dgn ikan rebus. Mesti korang fikir, banyaknya masak.......orangnya bertiga je.......sebenarnya masak lebih sikit tadi untuk adik ipar dan kawan dia bawa balik ke rumah sewa. Kalau kami bertiga biasanya masak simple je......

Kami ni jarang berbuka puasa di luar. Sejak dulu lagi, boleh dikira berapa kali je. Sebabnya, aku dan suami memang tak suka sangat bersesak2, satu hal lagi susah nak cari meja kosong. Lepas tu nak terkejar2 cari surau, sembahyang maghrib. Baik makan di rumah, puas hati. Syukurlah dengan apa yang ada walau tak mewah mana. Asalkan kenyang......banding dengan orang miskin, yang tak mampu makan itu ini......

Kek Labu Manis


Salam Sejahtera....

Hari pertama umat Islam menyambut bulan mulia hari ini. Malam tadi, handphone aku dan suami bertalu2 dengan panggilan dan sms di terima. Ucapan dari teman2 dan keluarga sempena menyambut Ramadhan ini sekurang2nya melegakan hati kami yang jauh di rantau orang. Jauh ke? Jauh juga la kan.........kena seberang laut tuu........aku dan keluarga di sini mendoakan semuanya agar dapat menjalani ibadah dengan keadaan yang sihat dan tiada halangan.


Malam tadi kami tak dapat terawih di masjid atau surau kerana menjemput adik ipar di Tuaran selepas maghrib. Sepanjang jalan, sesak dengan kereta............mungkin ramai yang ambil kesempatan cuti Sabtu dan Ahad ini untuk pulang ke kampung masing2. Cuti sekolah pun dah bermula.


Petang semalam, tekak rasa nak makan kek pula. Ingat nak buat kek carrot lagi tapi carrot dah habis pula, di bedal si tok K ku itu.........takkan nak makan makanan segera hari2, sekali sekala dia nak juga makan carrot atau salad. Buka peti ais, yang ada buah labu. Bila ku timbang, tak cukup pula sukatannya seperti dalam resipi. Hemm.......belasah je la......kalau jadi tu dah kira nasib baik.


Bagi mereka yang nak mencuba Kek Labu Manis ni, boleh le cari kat blog Matgebu.........terima kasih ye cik Mat!! Sedap la resipi awak ni........lembut rasanya, macam rasa kek pisang pun ada juga. Tapi aku rasa lebih sedap kek labu ni....


nota: bulan puasa ni rasa nak cuba semua resipi baru......kalau rajin la...

Ramadhan dan Merdeka


Salam Sejahtera....
Minggu lepas juga abang ipar ku datang lagi, bermalam di Hotel Promenade semalaman dan esoknya terus pulang Semenanjung. Ada sedikit kiriman dari kakak........belacan....selama di Sabah, aku hanya guna belacan 'maggi' dlm botol. Ntah kenapa aku tak sesuai dengan belacan di sini. Tapi kalau satu hari nanti 'terdesak', mungkin aku akan guna juga.
Terlanjur dia nak datang, kami pesan sekali bendera Malaysia sebab kat tempat abang ipar ku ni, berlambak bendera.....dapat free lagi. Kalau nak beli kat luar, mau RM5 kot? Maksud ku yang besar tu......gambar tu yg kecil punya, yang besar dah bagi2 kat jiran kiri kanan dan kawan2 suami.
Sambutan merdeka kali ni dalam bulan puasa pula. Ada ke orang nak pergi tengok perarakan? Musim2 penyakit ni, aku rasa lebih baik tengok tv kat rumah je........puasa pulak tu.....mana yang ada anak, takkan nak pikul anak kehulu kehilir? Fikirlah mana yang baik untuk keluarga.
Selamat berpuasa dan selamat menyambut Merdeka 31 Ogos nanti pada teman2 blogger sekalian.

Mi rebus


Salam Sejahtera....
Selepas baik demam tempohari, aku nak sangat makan mi rebus. Teringat masa dulu2 aku kerja di JB, hari2 melantak mi rebus kat teksi stand tu........sanggup jalan kaki panas2 semata2 nak makan mi rebus pakcik kat situ. Sedap sangat!
Tapi, mi rebus yang ku buat Ahad minggu lepas rasanya tak sama macam yang ku makan dulu. Mi rebus ni resipi dari Puan Norzailina.......tapi....aku rasa malas pula nak menulis di sini. Kalau ada sesiapa yang berkenan, boleh la layari www.alaf21.

Tapai pulut (resipi dr mak mertua)

guna tupperware je sebab malas (tak pandai sebenarnya) nak balut dgn daun pisang

Hari Rabu lepas aku call mak mertua, tanya macamana dia buat tapai pulut. Ada orang jual kat sini tapi aku teringin pula nak rasa tapai buatan sendiri. Jadi hari Khamis pagi2 aku dah rendam pulut lebih kurang 6 jam gitu. Tengahari, aku pun mulakan projek tapai ni. Bukan banyak pun, dalam 300 gm je.............

sebiji ragi

1 kg beras pulut

Mak kata, memula kukus beras pulut tu hingga masak. Kemudian angkat, masukkan dalam bekas yang kering dan gaul dengan setengah gelas air. Kacau rata dan kukus lagi sekali. Kukus sekejap je lepas tu angkat dan biarkan betul2 sejuk baru tabur ragi atau yis. Kemudian boleh perap selama 2 hari samada dalam tupperware atau daun pisang. Pantangnya, jangan di buka . Ikutkan hati aku memang nak tengok setiap masa tapi aku tabahkan hati agar jangan buka penutup tu.........akhirnya.......


inilah hasil tapai pulut ku, tapi aku masih tak puas hati lagi ni.....

sebenarnya baru hari ni aku rasa tapai tu walaupun hari Sabtu dah boleh makan, demam selsema melanda la pulak..........



Gula....

Ahad lepas, hingga ke Tamparuli aku dan suami membeli gula pasir. Itupun adik ipar belikan dulu 3 kilo. Nasib baik kat tempat dia tu ada gula. Sepanjang jalan ke sana, entah berapa kedai kami berhenti untuk membeli gula tapi jawapannya hampa......

Lepas ni, tepung pulak............nampaknya aku kena bersedia awal, sebelum puasa kena buat stok tepung dan gula kat rumah. Orang yang jarang masak di rumah, tentu takde masalah. Bagi aku yang keluar masuk dapur ni, boleh sasau jadinya kalau itu takde, ini takde.......