my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Kek oren

Malam tadi 'angin' rajin datang pulak. Terasa nak buat kek tapi yg simple2 je. Buka buku cupcake, nampak resipi ni..........

jom kita kongsi resipi kek oren ni.........

bahan :

250 gm tepung berserbuk penaik
(selalunya kalau takde tepung ni, saya campur tepung gandum dgn serbuk penaik, agak2 sendiri je...)
250 gm mentega
200 gm gula castor
50 ml susu segar (saya guna susu cair je)
5 biji telur (saya guna 4 biji, sebab besar)
1 sudu besar esen vanila
1 sudu besar pes oren (saya guna oren sunquick)

cara membuat:

1. Pukul mentega dan gula hingga gebu.

2. Masukkan tepung dan pukul hingga sebati.

3. Pecahkan telur satu persatu.

4. Tuang susu dan esen vanila ke dalam adunan.

5. Masukkan pes oren dan pukul lagi.

6. Tuang ke dalam acuan mini dan bakar dalam ketuhar dengan suhu 180 darjah C selama 15- 20 minit atau sehingga kekuningan.


dah siap pun........jom makan!!

sumber drp buku variasi cupcakes oleh Nor Aini Adnan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)