my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Carrot cake

Salam Sejahtera....

Sejak cuti sekolah hujung tahun lepas, aku tak berpeluang buat kek, maklum lah........dok rumah orang, tak sama dengan rumah sendiri. Perkakas pun tak cukup jadi semalam aku lepas gian buat kek. Kali ni kek carrot campur dengan buah chery dan sedikit kacang gajus. Di sebabkan masalah gula berlarutan di KK ni....(time aku pergi Giant dan Servey, takde pulak) aku terpaksa mengurangkan atau mencari resipi yang tak banyak guna gula.

Kek Carrot

4 biji telor (asing kuning dan putih)
1 setengah cawan minyak mazola
150 gm gula halus
150 gm gula perang
1 setengah cwn carrot parut
1 cawan kekacang (apa saja......aku guna kacang gajus sb yg tu je ada)

250 gm tepung gandum di ayak
1 1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam

Cara:-

Pukul kuning telor, masukan minyak, gula, parutan carrot dan kacang.
Setelah sebati, masukan putih telor berselang seli dengan tepung.
Bakar pada suhu 180 darjah celcius selama lebih kurang 50 minit.
Jika nak kukus dalam 55 minit, tapi saya bakar.

Sebenarnya masa aku salin resipi ni, ada sekali dengan icing dia tapi aku tak buat. Bagaimanapun aku sertakan di sini sekali.......

Untuk icing.....
250 gm cream cheese jenama philadelphia
120 gm butter
120 gm gula icing

Pukul semua bahan di atas dan sapu atas kek.......itu saje....kalau tak jadi, sorry ye sebab aku tak buat topping tu....





Resipi ni aku dah tokok tambah sikit dengan cherry dan kacang gajus. Rasanya memang melatop baa.....sape lagi nak puji kan kalau bukan aku? Tapi aku lupa nak catit dari mana dapat resipi ni. Ke...aku dah buat sebelum ni dan dah ada entrynya di sini......alah....mak lupa la pulak!!

nota: terima kasih pada tuan punya resipi, sila komen jika terbaca blog aku ni...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)