my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Baju raya..

Assalammualaikum semua teman2 blogger sekalian.
Bulan puasa hampir menjelma, agak2 ada yang dah buat kuih raya untuk dijual? Mesti ramai yang dah prepare untuk raya. Aku pulak baru je hantar baju dua helai untuk ditempah tapi cekik darah. Ada ke patut dia naikkan harga sampai RM75? sedangkan aku pergi kedai dia pun sebab dia tu saudara kepada kawan baik suami ku. Kalau tak, jangan harap aku nak hantar sana. Baik aku potong sendiri. Ye la......harga kain tak sampai seratus. Lain la kalau kedai macam Man Kajang, Zul Collection ke....tempat artis2 tempah baju. Dia ingat aku ni tak pernah tempah baju ke?

Aku rasa dia nak kenakan aku kot. Masa aku tanya berapa upah, dia tak cakap. Bila dah siap ukur dan catit nama semua, baru dia tulis harga.....mak aii...terkejut aku dan abe. Kalau dia cakap awal2 takde la aku letak kain kat situ. Dia kata kat semenanjung lagi mahal, RM90. Bila aku dan suami bincang2 bila nak ambil sebelum balik KL, baru dia terkejut. Dia ingat kami ni orang dari mana? nak kelentong pun tengok orang la kan? Di pendekkan cerita, aku nak cancel tempah baju tu. Aku call boss dia orang. Dalam pada bual2 di telephone tu, dia terlepas cakap. Rupanya baju tu orang lain yang jahit dan orang tu charge mahal, tu sebab dia kena ambil upah mahal. Haaa....aku tau sekarang ni. Patut la harga mahal, orang lain yang buat dan dia ambil untung atas angin.

Aku cakap kat abe aku, lepas ni kita repair mesin jahit kita tu.......biar aku jahit sendiri baju raya, biar tak cantik mana pun....dulu2 aku memang ada ambil kelas menjahit. Tapi bila ada barang yang takde nak jahit, jadi malas la pulak.

Inilah orang Melayu, kemahiran ada, kemudahan ada, masa terluang ada tapi......KEYAKINAN diri yang tiada dan orang itu adalah AKU SENDIRI!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)