my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Ayam Gulai Padang

Salam Sejahtera....

Angin rajin memasak sudah datang.......resepi aku ambil dari majalah Keluarga Sri Dewi. Tapi aku ubahsuai sedikit ikut selera ku.

Ayam Gulai Padang

Ayam dipotong 6 ketul (keluarga kecil cukup la 6 ketul)
1 labu bawang besar
3/4 biji bawang merah
2 sudu makan cili kering yg di kisar
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras
1 batang serai (ikut resepi asal serai di kisar tapi aku titik je)
sedikit halia
sedikit lengkuas
Santan kelapa (aku guna susu cair, walaupun orang kata santan lebih sedap)
Asam jawa
Garam

Cara memasak:

Ayam di potong kecil.
Tumis semua bahan kisar hingga halus.
Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau dan masukkan ayam.
Kemudian masukkan santan atau susu cair.
Bila ayam dah masak, masukkan asam jawa dan garam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)