my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Persoalan Tepong HongKong

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Tepong Hongkong > persoalan > salam...
boleh akak jelaskan apa itu tepung hong kong? apakah alternatif lain selain menggunakan tepung hong kong? tq..drp Mohd Khairi Baharom - Khairi - Pottery Station.
Terima kasih kerana sudi singgah blog picisan akak ni. Bukan la pandai sangat pun, cuma selalu menjelajah blog kawan-kawan yang lebih terror dari akak menjadikan kita lebih banyak dapat timba ilmu.

Apa yang pb tau, tepung hongkong biasa di gunakan untuk membuat pau, dim sum dan seumpamanya. Dikenali juga dengan Water Lily Flour. Pb search kat google, ada juga gunakan tepong ni untuk kek lapis. Bab kek lapis, kena tanya taukeh dia la ye.......ramai tokeh kek lapis kat blog list pb tu, cari je la.....

Dari pembacaan pb, katanya tepung ini mudah rosak, tak boleh simpan lama. Cara lain untuk menggantikannya (jika tiada tepung hongkong) adalah dengan menggunakan tepung pau yang didalam kotak (jenama Blue Key atau lain2) Setakat ni pb tak pernah lagi mencubanya.

Boleh tengok kat SINI......
Untuk menjawab pertanyaan tentang tepung yang boleh diganti dengan tepung hongkong, pb tak pasti pula. Tapi Mohd Khairi boleh cari dimana2 kedai bakery dan bertanyakan pada penjual.

nota pb: pasti ramai surirumah dah mula buat biskut raya, bila la aku nak buat.... 

3 ulasan:

  1. tepung nya dijual dlm packet kecil aje kan?,klu tak silap lah..pernah beli tapi tak pernah cuba resepi gunakan tepung tu,simpan aje pas tu dah ex.date

    BalasPadam
  2. ct...ntah la, akak pun beli kalau nak buat pau je.

    BalasPadam
  3. tepung hongkong ni boleh digantikan dgn tepung halus @ top flour.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)