my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Kek Coklat Cheese n birthday

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Hari ni birthday anak ku, dari semalam lagi aku dah prepare buat kek coklat cheese untuk dia. Punyalah berselerak rumah padahal keknya sebiji je......hehe.....

Jadi malas nak update panjang2, korang pun bosan jugak nak baca. Resipi aku ambil drp cikmanggis tapi kek ku memang tak cantik gambarnya. Sedap memang sedap.......lebih2 lagi pada pencinta cheese macam anak ku. Bukan tak boleh beli untuk birthday dia, saje je nak menyusahkan diri sendiri. Itulah gunanya ada ibu yang surirumah sepenuh masa. Dengan bangga dia cakap kat kawan2 dia.......kek ni ibu aku buat sendiri tau! Ibu dia pun apa lagi, dalam hati ada sikit kembang daaa....

Cik Manggis, saya copy paste dari blog puan ye!

Bahan-bahannya:)

(A)
180 gm butter
20 gm serbuk koko
170 gm gula halus
4 biji telur
120 gm tepung naik sendiri (tepung ni takde, saya guna tpg gandum + 1 sk baking powder)
1 tsp baking powder

(B)
500 gm cream cheese
120 gm gula halus
1 tsp esen vanila
2 biji telur

Cara-caranya:)

(A)

  • Ayak tepung,serbuk koko dan baking powder 2x-ketepikan
  • Pukul butter dan gula hingga gebu
  • Masukkan telur dan pukul lagi .
  • Kemudian masukkan tepung dan kacau sampai sebati-ketepikan
(B)


Pukul keju hingga kembang.Masukkan gula,pukul lagi hingga gula hancur.
Masukkan telur dan esen vanila dan pukul hingga adunan benar-benar sebati

  • Sapukan loyang dgn butter dan alas dgn kertas minyak.
  • Tuangkan separuh adunan (A) kedalam loyang.
  • Kemudian tuangkan (B) hingga habis.. keatas (A)
  • Akhirnya tuangkan adunan(A) yang separuh lagi ke atas(B)
  • Bakar hingga masak.
Agak lama aku rasa membakar kek ni, lebih dari 1 jam rasanya. Lepas siap bakar, sejukkan dan toppingnya aku ambil dari buku chef Anuar. Hias dengan coklat kaler merah (jangan tak percaya, aku buat tu) ikut dalam buku cara2nya. Sepatutnya coklat putih lebih sesuai, dah itu je yang ada kat rumah. Malas la nak membazir beli lain. Lagi pun minggu ni dah sibuk2 kemas nak balik semenanjung cuti sekolah nanti. Hati dah kat sana!!




Gambar tak berkualiti, kamera tak repair lagi (bukan rosak rasanya, tuan dia tak pandai nak setting bagai). Takpe, tunggu acik kayo.......beli Nikon yang ramai orang guna sekarang, jeles aku tengok gambar kat blog member2 semua cantik. Tapi kena sabar, dulukan mana yang lebih penting.

Kepada anak ku yang di kasihi, ibu tak kisah penat buat kek asalkan anak ibu gembira hari ini. Pagi tadi kita dah makan di pizza hut, seronok kan? Takde hadiah mahal2 tahun ni, apa yang penting kita bersyukur di beri peluang merasai kehidupan ini dengan keluarga tercinta. Di panjangkan usia, dapat menikmati kegembiraan bersama kawan2. Ibu dan ayah tidak mahu memberi kemewahan tanpa had pada mu kerana ibuayah mahu kamu belajar hidup sederhana. Cuba lihat orang lain yang tidak sempurna, tiada kasih sayang ibubapa, tiada pelajaran kerana desakan hidup tidak mengizinkan. Syukurlah, kita memiliki semua yang diingini.

Selamat Hari Lahir dari kami, ibu dan ayah doakan Aziz menjadi anak yang soleh. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)