my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

merayau ke Kota Belud hingga Simpang Mengayau

Salam Sejahtera....

Lama betul tak update blog, rasa malas plus dengan sibuk melayan saudara mara dari Johor. Tiba2 je kami jadi 'bidan terjun' melayan tetamu tanpa ada persediaan. Itu yang jadikan hidup aku kelam kabut selama seminggu. Tapi takpe la.......'tok ngah' punya pasal......layan je!!

Minggu lepas kami menyewa sebuah kereta untuk ke Kota Belud, sebenarnya nak melihat bagaimana suasana Pasar Tamu Kota Belud. Pukul 9 pagi bertolak dari rumah, 10.30 pagi dah sampai sana. Aku rasa macam dekat je........sampai je, terus cari kedai makan (pada hal dah makan kat rumah) Ini kes pakcik ku le yang lapar agaknya. Sembang2 dengan orang kat kedai tu, rupanya pasar tamu tu bukan kat tempat kami park kereta. Pukul 11 pagi dah ni, pukul 12 katanya nak tutup. Alamak........kalau tau tadi, takde le melepak lama2 kat kedai makan.....

Dah jumpa pasarnya............apa lagi? shopping time laa.......aku takde beli apa sangat, cuma beli kotak tisu yang di buat drp daun mengkuang kot......nak beli parang, nanti2 la.....cadang nak bawa balik semenanjung tapi tak pasti pula boleh ke tak.
ni dia tok ngah dengan tok moi.......bab tawar menawar, bagi kat dia....


orang dah tak ramai, nak tutup kedai.....kita baru nak shopping..


dalam perjalanan ke Kudat kami singgah ditempat orang membuat gong

Nama tempat tu aku lupa pulak. Kemudian kami singgah di rumah panjang. Aku ni dah setahun tinggal sini, rumah panjang belum pernah naik atau tengok dekat2. Masa lalu depan rumah tu, tokngah kata, tu bukan rumah panjang tu........reban ayam tu.....(maaf ye pada orang2 sabah, atok aku tu dah tua.....faham2 je la sikap orang tua ni, tambah pula dia tak pernah ke Sabah)


Ni je gambar yang dapat ku snap sebab bateri dah kong! Sejuk je lepak kat sini, tak payah beraircond bagai. Teringat rumah arwah tok ku kat Johor masa kecil2 dulu, guna atap nipah ni ler........

Kemudian kami ke Kudat tanpa di rancang. Jalan ke sana teruk betul, lubang sana sini dan bahaya pula. Tiba di Kudat, terus ke rumah sahabat suami. Tumpang sembahyang dan jamu sedikit minuman sejuk. 5.30 ptg kami terus ke Simpang Mengayau bersama famili mereka.

Tak dapat ku jelaskan dengan kata2 betapa indahnya ciptaan Allah, tiada bandingan. Bagi ku.......Simpang Mengayau adalah tempat paling indah yang aku lawati. Dengan angin yang nyaman, fikiran terasa tenang dan damai.........


rasa nak bina rumah je kat atas bukit yang di kelilingi lautan........berangan ni......

Ada banyak gambar2 kat facebook. Malas nak upload di sini sebab brodband mengong sikit........mood aku pun dah macam brodband ni........

nota aku: tak sabar nak pergi lagi ke sini tapi entah bila agaknya....
rasa tak puas sebab aku suka suasana begini, rasa beban berat di kepala terlepas bila memandang ke laut luas!

1 ulasan:

  1. slm..
    kak zana g kudat ek? bila 2? tak gtau..klu x blh dtg umah kami..^_^

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)