my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

TALAM KELADI

Salam Sejahtera....

TALAM KELADI


Resepi ni aku ambil dari Chef Cid. Dah lama aku buat tapi tak sempat nak tepek kat sini. Sebenarnya aku buat talam ni macam keras sikit, first time.......biasa la tu.....

Lapis bawah:-
300 gm keledek di rebus dan lecek
santan cair dari setengah biji kelapa
150 gm tepung beras
1/2 sudu teh garam
225 gm gula

Lapis atas:-
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
1 sudu teh garam

Cara lapis bawah :-

Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang.
Kisar keledek dengan santan.
Masuk semua bahan ke dalam periuk dan kacau sebentar dengan api kecil.
Masuk adunan dalam loyang dan kukus selama 20 minit.

Lapisan atas:-

Campurkan semua bahan, tapis dan kacau atas api kecil.
Cakar2 dengan garpu lapisan bawah dan tuang adunan keatasnya.
Kukus semula selama 25 minit.
Dah sejuk, boleh la potong!!

nota: kredit to Chef Cid yg ku tak kenal...

1 ulasan:

  1. salam...
    esok kena carik kuih kat pasar malam....lama tak pekena..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)