my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Coretan pedih..

Salam Sejahtera....

Beberapa hari lagi saje kami akan berangkat pulang ke negeri di bawah bayu. Tak sabar rasanya nak jumpa arnab kesayangan ku dan paling penting tak sabar nak jengah peti ais, dapur, bilik tidur dan semuanya. Rindu yang teramat sangat........

Bukan aku tak seronok tinggal dengan mertua dan mak sendiri tapi........ntah kenapa aku lebih selesa di rumah sendiri walaupun rumah tu bukan rumah kami. Aku rindukan privacy, maklum saje kalau dah ramai2 satu rumah, macam2 hal terjadi. Orang kata 'jauh bau wangi, dekat bau?'. Macamana pun aku takkan simpan dalam hati apa saje yang berlaku samada di sengajakan atau tidak. Begitu juga dengan aku dan keluarga kami yang kecil ni, mungkin ada menyinggung perasaan orang di kampung, maaf kami pinta. Bukan niat untuk menyusahkan sesiapa, lebih2 lagi adik2 ipar ku yang mungkin tidak selesa dengan kehadiran kami yang agak lama dikampung.

Kadangkala aku terasa hati juga, bila aku ada di rumah, ada yang duduk dalam bilik mengurung diri. Bertembung muka pun buat bodoh je.......apa yang boleh aku buat, sabar je la.....aku kena jaga hati suami dan mertua. Biar pun pedih, ku tolak ketepi perasaan itu demi menjaga hubungan baik mereka anak beranak. Pernah juga mengalir air mata ku ketika didapur bersendirian bila memikirkan hal2 sekecil begini. Aku taknak benda kecil jadi besar lalu ku biarkan bagai angin lalu. Moga bila kami jauh di rantau, mereka yang 'kurang suka' dengan ku akan rasa lega dan mungkin bila aku tiada di mukabumi ini barulah mereka akan sebut dan terkenang apa yang aku pernah beri dan buat untuk mereka.

Aku tak minta balasan!! Apa yang ku harapkan, sekadar menganggap aku ni sebagai kakak sulong mereka. Walau aku tak berpelajaran tinggi tidak semestinya aku akan begini selamanya. InsyaAllah, tuah manusia siapa yang tahu?

Aku tau, orang memandang rendah pada ku. Tak kisah la.......mungkin itu anggapan salah ku. Kalau turutkan hati, aku rasa nak curah semua rasa hatiku dalam blog ni tapi........apakan daya, apa yang tersirat di hati tak sama dengan apa yang kita coretkan. Susah untuk di luahkan, hanya Allah yang tahu.

Biarlah berlalu segalanya bila kami pulang ke Sabah. Untuk seseorang yang cuba lari dari ku, fikir2 la.......jika satu hari nanti kamu berada di tempat kak zana, kamu akan rasa bagaimana sakitnya. Sekarang ni kamu masih muda remaja dan mungkin tidak memahami tapi jangan fikir yang semua orang akan ada di samping kamu selamanya.

Mungkin satu hari nanti kamu akan mencari kak zana. Siapa tahu?

5 ulasan:

  1. sabar la ye..strengenge ada...ahaks

    BalasPadam
  2. salam kak..sabarla yek..
    kite bleh phm situasi akak mcmana sbb sama kes cam my mom dulu..

    yang pntg akak hepi da nak balik sini..
    k jgn cedihhh cedihhh kak..
    tenyum cikit ;) :) ;H :D ...

    BalasPadam
  3. Salam..

    Banyak2kan sabar.. memang betul.. biler jauh.. semua.. ok.. sebab tu ada pepatah berkata biar banyak rumah jangan banyak serumah..

    Sabar yek..

    BalasPadam
  4. salam buat kak zana...
    kata orang..
    ..hujan mas negeri orang...ujan batu rumah kiter...baik lagi umah kiter...
    buat akak..appy selalu

    BalasPadam
  5. (hamboi, banyak pulak orang berperibahasa kat sini, kalau macam tu DNA nak tumpang sekali lah!)

    ala kakzana, soba yo lah.
    apo nak buek..
    ditolan mati omak,di luah mati bapak.

    huhuhuh...

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)