my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

SeriMuka Pisang

Ya Allah, berdebu blog ni, tuan rumah punya la malas nak kemas. Apa dah jadi ni? Biasalah kan, mood menaip jatuh merudum. Gambar dah lama dalam draf, jadi pekasam. Minta maaf pada mereka yang jadi follower kakpb. Ada masalah yang kena selesaikan, masalah jiwa raga...hehe

Beberapa hari ni kk hujan lebat disertakan dengan ribut. Hari ni nampak cerah sikit, petang karang tak tau lagi.
Kakpb baru habis puasa enam. Punya la lama nak mengabiskan. Tergendala sebab minggu lepas kakpb demam selsema. Jadi tak larat nak puasa, sambung minggu ni.

Oh ye, kakpb jarang dapat blog walking. Rindu nak macam dulu, tapi apakan daya. Kena dapatkan tablet baru kot baru ada semangat berblog....hehe....macam nak je. Sejak tablet samsung kesayangan kakpb kena curi, kakpb jadi kurang rajin berblog. Apa2pun terima kasih pada silent reader, blogger2 dan kawan2 yang masih sudi baca catatan kakpb. Cuma sekarang ni kakpb kurangkan share gambar2 family. Kalau nak kenal kakpb lebih dekat, kita jumpa di instagram kakpb ye....@yangsetia 

Ok, entry kali ni pasal kuih serimuka pisang. Sedap sangat. Kakpb dah jatuh cinta dengan serimuka ni. Senang pula tu nak buat. Resipi drp YatieMemories terima kasih Puan Yatie.

SERIMUKA PISANG
@blogsurirumah
 
 Lapisan Bawah
  • 1 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan
  • 2 cawan pisang lenyek
  • 1/2 cawan gula* kalau pisang manis,harap kurangkan
  • 2 sudu tepung kastad
  • 1 sudu kecil esen pisang-saya tambah
  • sedikit pewarna kuning/oren
Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan kecuali pisang. Saya masak sebentar hingga naik wap barulah masukkan pisang yg di lecek.
  2. Alas loyang dngn plastik dan sapukan sedikit minyak.
  3. Tuang adunan dan kukus selama 20 minit.
Lapisan Atas
  • 60gm tepung gandum
  • 100gm gula
  • 250gm santan
  • 50gm jus pandan *saya guna 1 sk pandan paste + 50gm santan
  • 1/2 sudu tepung jagung
  • 2 biji telur
  • sedikit garam dan pewarna hijau
Cara-cara
  1. Pukul telur dgn gula. Kemudian campurkan dgn bahan-bahan lain. Tapis dan curah atas kukusan lapisan bawah tadi.
  2. Sebelum tuang adunan di atas lapisan bawah, cakar2kan sedikit atas permukaan pisang dngn menggunakan garpu. Kukus semula selama 20 minit. Kemudian sejukkan dan potong...
  3. * Saya masak sebentar hingga naik wap, barulah tuang atas lapisan bawah tadi....kukus dlm 20 minit. Kuih ni kena betul2 sejuk barulah di potong.


Tak jemu makan tau....
 

 
Nak buat lagi lepas ni...

7 ulasan:

  1. macam mana boleh kena curi tu Kak PB??

    BalasPadam
  2. Salam kak pb cayang.. tun pon rinduuuu nk ber-bw kencang mcm dulu.. tp tu laa, kekangan masa. masa harith tido ni la mcm lipas kudung semua pon nak buat.

    BalasPadam
  3. Nampak sedap tu, tapikan klu dapat seketul lg best

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)