my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Jeruk Epal Hijau Asam Boi


Sana sini jeruk epal asam boi ni popular. Cikgu fahmi kata ada nampak jual kat mana tah, area KK. Tapi tak pernah pula kita orang beli.
Kebetulan ada epal hijau dalam peti ais, kakpb pun jalankan projek menjeruk. Sebenarnya bukanlah menjeruk sampai sehari suntuk, tak sampai beberapa jam je dah boleh makan. Kena pula jeruk epal ni nampak menyelerakan daripada mangga bagi kakpb.

Kakpb tak ikut resipi kawan yang gunakan banyak gula. Ada juga yang kupas kulit epal dan gunakan epal merah. Ikutlah citarasa masing2. Bagi kakpb epal hijau ni tak perlu kupas kulitnya pun sedap. Gula tak perlu banyak untuk seimbangkan rasa masam dan manisnya.

JERUK EPAL HIJAU ASAM BOI
@blogsurirumah

4 biji epal hijau 
4 sudu gula pasir
sedikit garam
5-6 biji asam boi
3 biji cili padi

Epal dibelah 4, buang empulurnya dan potong memanjang.
Kak rendamkan seketika epal yang dipotong dalam air garam. Biasanya epal yang dikupas jika terdedah akan mudah bertukar warna.
Toskan dan masuk dalam bekas
Taburkan gula dan sedikit garam.
Potongkan cili padi dan gaul.
Asam boi di hiris-hiris halus baru gaul dengan epal.
Simpan dalam peti sejam dua cukuplah.


Cikgu fahmi suka sangat jeruk ni!!!
Disuruhnya buat lagi....



4 ulasan:

  1. Salam kak pb..kak apa kaba? lama intan x singgah..jeruk n da jd viral kat tenet kan kak

    BalasPadam
  2. Waalaikummusalam Intan....nanti kakpb blog walking

    BalasPadam
  3. wahh sedapnya..terliur tengok hehe :)

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)