my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

OREO BUTTER CAKE

Salam Sejahtera....

Pertama aku nak ucap tahniah pada mereka2 yang baru2 ni dapat keputusan cemerlang dalam SPM dan STPM. Mesti 3 atau 4 hari tak habis cerita pasal kejayaan masing2. Kemudian memikirkan pula rancangan untuk masa depan. Tapi......cemerlang setinggi mana pun, aku harap mereka2 ni tak lupa berpijak di bumi, jangan sombong dan bangga diri dengan keputusan kamu itu. Seharusnya ucapan tahniah ditujukan kepada pihak ibubapa dan guru2 sekolah. Kerana berjaya mendidik anak2 menjadi cemerlang, terbilang dan gemilang........adoihai....dah macam PM pulak dah!!

Sebenarnya aku nak update blog ni dengan masakan ku yang baru2 ni aku ambil dari blog Matgebu. Tapi aku ubah sikit, bukan apa, bahan takde. Jadi aku guna mana yang ada......En. Mat tak kisah kan?




OREO BUTTER CAKE

250 gm mentega
135 gm gula halus
5 biji telur gred A (asing kuning dan putih)
135 gm tepung halus atau tepung gandum
2 camca teh baking powder
1 camca teh esen vanila
10 keping biskut Oreo yg di kisar (saya guna biskut coklat Munchys)

Cara membuat:

Putar mentega dengan setengah bahgian gula halus hingga putih.
Masukkan kuning telur satu persatu dan putar hingga kembang. Masuk esen vanila.
Perlahankan speed, masukan tepung sedikit2 dan ketepikan.
Dalam mangkuk lain, putar putih telur hingga berbuih.
Kemudian masuk baki gula tadi. Putar hingga kental tapi tidak keras.
Masuk putih telur dalam adunan mentega tadi. Kaup balik adunan dan bahagi 2 bahgian.
Satu adunan di campur dengan biskut yang telah di kisar.
Tuang berselang seli dalam acuan 8x9x3.
Suhu oven 175C dan bakar selama 35 minit hingga 45 minit.

nota: boleh lawati blog matgebu utk lebih detail
 sebab aku salin dlm buku ikut fahaman aku sendiri.....
selamat mencuba....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)