my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Puasa dan herba Mas Cotek

 Masih ada open house? tak dapat la join kalau minggu ni sebab aku dalam proses puasa 6. Orang lain dah habis, aku dan en. abe baru nak buat. Baru lepas sehari, harap2 tiada halangan lepas ni hingga hari sabtu.

Sebut pasal puasa 6 bulan syawal ni, si Aziz pun beriya2 nak join. Dari malam lagi dah pesan, kejut dia bila sahor tapi aku tak bagi dia puasa. Bukan apa, takut dia tak tahan tengok kawan2 pergi kantin, makan dan minum depan dia. Cuaca pula panas sekarang ni........

Pukul 5 pagi aku kejut dia untuk bersiap ke sekolah. Bangun je dia terus tunjuk tangan ke jam dinding sambil gosok2 mata yang berair. Aku tanya, kenapa pulak? Dia jawab......dah pukul 5 pagi, Aziz nak sahor, kenapa tak kejut?
laaa....nak puasa jugak ke? lepas tu bersungguh2 dia menangis sebab aku tak kejut dia sahor. Rasa bersalah pula aku ni, anak nak buat benda yang elok, aku larang. Takpe la......esok2 boleh puasa jugak, aku memujuk.

Bila puasa 6 ni, teringat kat mak aku. Raya ke 2 je dia dah puasa. Tahun ni dia ada geng dengan abg ipar ku. Dah la badan dia kurus, makan tak berapa lalu sangat. Tak macam aku ni, puasa ke tidak......sama je naiknya...aku rasa kalau puasa 3 bulan direct pun belum tentu aku boleh kurus. Lagi pulak kalau stress.......berselera aku makan.

Baru2 ni aku ke pasar tamu, jumpa la sorang mamat ni jual daun2 herba kat situ. Untuk orang yang kencing manis, darah tinggi, migrain dll. Mula2 tu, saje2 nak baca flyers yang ada atas meja. Tapi kerana ramahnya si tukang jual, aku dan en abe berkenan pulak. Beli la sekotak herba Mas Cotek ni. Katanya, herba yang dah di proses dalam kotak (yg kat pasaraya tu) hanya ada satu jenis daun. Jadi, mungkin kesannya kurang kalau kita minum untuk elakkan penyakit yang di hidapi. Tapi herba yang dia jual ni, datang dari ladang di Keningau dan di campur dengan pelbagai jenis herba. Kalau la dia tipu aku, memang tak selamat la dia. Setakat ni dah 2 kali aku rebus dan minum airnya. Rasa biasa je, tak pahit pun. Katanya satu kotak tu boleh di bahagi dua untuk di rebus. Sebahgian daun di guna sebanyak tujuh kali.......tengok la nanti apa perubahan yang aku dapat.

 herba yang kami beli tempohari, harap2 tak tertipu!!

4 ulasan:

  1. Mas cotek ni bagus diamalkan minum air rebusannya, cuma perlu dielakkan jika overdose.

    BalasPadam
  2. kenapa kalau overdose? akak minum segelas je sehari...
    tq sb sudi baca blog akak..

    BalasPadam
  3. Selamat berposa 6 dan nanti buat open house tak utk hari raya nya..hee

    BalasPadam
  4. salam...
    ziarah smbil layan info ...

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)