my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Melawat Muzium Bugis....sayangnya....



Salam Sejahtera....

Singgah di Pontian, kami melawat satu2nya tok saudara ku yang kurang sihat, sakit tua. Tahun ni dah dua kali aku melawat dia. Walaupun tak boleh bersuara, telinga dia masih boleh mendengar dan mata masih terang. Setiap kali kami datang, mesti dia menangis. Aku pun turut sedih kerana dulu2 masa aku kecil, rumah dialah tempat aku bertunggu tangga. Rumah tu pun dah tak macam dulu lagi. Dah renovate jadi moden pulak.

Gambar2 disini ketika kami membawa mak melawat Muzium Bugis di Pontian. Sebenarnya barang2 ini adalah pemberian percuma daripada mereka2 yang berketurunan bugis. Kononnya mak nak beri gambar arwah datoknya yang dulu Imam Besar Pontian tapi dia tertinggal pula di KL. Sayangnya muzium ini tak berjaga dengan elok. Katanya pernah di rompak oleh budak2 kawasan situ juga, ratus ribu rugi.
Setelah meninjau2 sekeliling muzium, akhirnya kami berjumpa juga dengan penjaganya. Rupanya muzium ini baru nak di pindahkan ke satu kawasan lain yang berdekatan. Lebih besar dan cantik agaknya. Jadi, barang2 yang kami tengok tadi hanya sebahagian saja. Banyak lagi di muzium yang baru sana tapi kami tak sempat pergi sebab nak terus ke JB. Lain kali la nampaknya.........bersambung.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)