my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Petua

Petua untuk mencantikkan kulit muka
  1. Tomato dan epal digunakan untuk melicinkan kulit. Caranya, parut tomato atau epal yang cukup masak, kemudian gosokkan perlahan2 pada wajah dan leher. Gelatin pada tomato boleh menghilangkan parut. Biar selama 20 minit dan cuci dengan air suam.
  2. Serbuk kulit kayu manis yang dicampur dengan bedak sejuk dan sedikit air boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat. Caranya, sapukan campuran tadi sebelum tidur.
  3. Ambil kayu cendana, basahkan dengan air dan asah pada batu. Kemudian sapukan ia pada jerawat dan hasilnya pasti memuaskan.
  4. Kulit pisang emas juga boleh di gunakan untuk menghilangkan parut.
  5. Ambil segenggam kacang hijau, dikisar halus, lalu dicampur sedikit kuning telur. Kacau hingga rata ramuan tadi dan disapu pada muka perlahan2. Setelah lebih kurang 15 minit, basuh muka menggunakan air suam.
  6. Ambil segelas susu segar, sapu pada muka dan gosok2 hingga rata, melekit dan kering. Cuci dengan air suam dan lakukan dua kali seminggu.

Petua untuk masakan

Sayuran kalau di simpan dalam peti ais beberapa hari, kesegarannya akan hilang. Untuk mengembalikannya, rendam sayur tadi didalam air yang dicampur cuka selama beberapa minit. Selain mengembalikan kesegaran, cuka juga menghilangkan kekotoran.

Mencuci kerang memang susah. Untuk itu, masukkan hampas kelapa bersama kerang di dalam besen dan gaul bersama sedikit air. Setelah beberapa ketika, kerang akan bersih memutih.

Kalau anda inginkan cucur kodok anda lembut setelah dimasak, bancuhlah dengan air suam. Kemudian goreng seperti biasa. Cucur pasti lembut walaupun setelah sejuk.

Ketika menggoreng ikan, perap ikan bersama asam gelugur. Kemudian goreng asam gelugur hingga hitam, diikuti ikan. Hasilnya ikan tidak melekat lagi.

Tauhu akan melekat jika di goreng. Taburkan garam halus pada permukaan atas dan bawah tauhu sebelum di goreng. Hasilnya tauhu tidak melekat lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)