my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Buku Masakan saudara dari Singapore

Masa kakpb balik KL tempohari, kakak ada tunjuk buku masak yang dia dapat dari anak kepada emak saudara sepupu. Dia tu (allayarhamah) adalah sepupu kepada emak kakpb. Betul tak mak saudara sepupu, ke salah?

 Emak saudara kakpb tu yang kami panggil Makngah Bedah memang seorang yang pandai memasak, menurun daripada arwah emaknya, kami panggil Tok ucu zam. Kecik2 dulu selalu tengok mereka ni ambil tempahan memasak. Tok selalu jadi mandur bila umur makin meningkat. Arwah Makngah anak nombor dua dari enam adik beradik. Seorang lelaki dan lima perempuan. Sekarang tinggal mak long (di Singapore), mak uda (KL), mak itam (di Kanada), mak ucu (dah meninggal) juga ayahandak yang lebih awal pergi menemui Ilahi. Alfatihah untuk mereka yang kami kasihi.

Kakpb tak dapat nak jelaskan lebih lanjut tentang buku masak ni kerana kakpb tak sempat nak baca keseluruhannya. Dapat snap sekeping dua foto. Insyaallah kalau dapat beli, kakpb share sikit apa yang ada didalamnya.

Sah kakpb kecil lagi masa ni.....arwah disebelah kiri (tak clear fotonya, nampak sebelah muka je). Depan beliau ialah maklong.


Banyak resipi menarik yang dikongsi oleh anak beliau dalam buku ni. Resipi dihimpunkan Rita Zahara, kakpb tak pasti anak nombor berapa. Jumpa dia pun masih kecil dulu. 


Berbaju merah ialah suami kepada arwah makngah dan kiri tu kakak kepada Rita Zahara (mungkin belah kanan)
Suami makngah seorang yang suka berlawak, manja dan ngada-ngada...hehe...Ingat lagi kalau pergi rumah dia kan.....suka sangat menyakat makngah. Makan nak bersuap. Sayang...darling....sentiasa dibibirnya..romantik sungguh.

Kalau tak silap kakpb, buku ni boleh didapati di kedai buku MPH. Cubalah cari. Insyaallah segala resipi yang ada dalam buku ni memang original dari makngah kami.


4 ulasan:

  1. Assalam Kak pb,
    wah rupanya kak pb ada kaitan dgn penulis buku ni ya..
    i've got this book last year hadiah ulangtahun kita dari anak2..:)

    BalasPadam
  2. koleksi masakan dari dapur ibunya ke kak pb...
    nampak menarik sangat

    BalasPadam
  3. @ANIM
    ye anim, koleksi arwah emak dia sendiri. siap ada gambar buku masak tu tau.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)