my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Kerapu Bara

Biasa makan ikan kerapu? Bagi setengah orang yang suka, mestilah sedap kan? Kakpb tak berapa minat dengan kerapu. Kalau beli pun biasanya masak sweet sour, goreng dan steam saja. Hubby suka sangat kerapu.

Kerapu bara suka? haaa....yang ni betul2 kakpb suka. Sedap isinya, lembut. Memang patut pun mahal. Hari tu kakpb beli 2 ekor kecil2, sekilo RM25. Beli dengan orang yang kita dah biasa, kalau tak alamatnya berpuluh2 hengget ler.....ada kawan kata di semenanjung sekilo RM60? Khabarnya ikan ni kegemaran kaum cina.





Fikir punya fikir nak masak apa, ikannya 2 ekor je, macamlah nak masak untuk 20 orang. Nasib baik penjual tu dah tolong siangkan. Senang banyak kerja kakpb. Menyiang ikan jenis kerapu ni, kulit dia keras. Parang kena tajam. Lepas siang, rendam air limau kasturi lama sikit supaya hilang bau hanyir.

Bawah ni kakpb masak tiga rasa. Simple dan sekejap je siapnya.
Ikan kerapu digaram kunyit dan digoreng, jangan garing sangat
2 ulas bawang putih
sedikit halia, hiris halus
1 labu bawang besar (untuk hiasan)
2 sudu besar cili kering kisar
sos tomato
sos cili
sos tiram
sedikit nenas (kalau takde pun takpe)
tomato buah kalau suka
cili padi untuk hiasan (suka letak, tak suka tak perlu)
Garam dan gula
Minyak untuk menumis





Tumis bawang putih, halia dan cili kering hingga naik bau.
Masukkan semua jenis sos, jika pekat, tambah sedikit air.
Masukkan garam dan gula.
Masukkan nenas, bawang potong dan tomato.
Masukkan garam dan gula.
Angkat dan tuangkan keatas ikan yang dah digoreng tadi.


3 ulasan:

  1. Sya suka makan kerapu Kak..paling sedap dimasak stim..fuh

    BalasPadam
  2. sy lebih suka kerapu dari siakap.. seram kot tengok kulit dia tu.. hihi

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)