my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Lepat Pisang - resipi bunda MG

Assalammualaikum dan selamat pagi. Hari ni rajin tau update pepagi sebab kakpb free, puasa.....dah sahur tadi, tak perlulah bergegas kedapur buat sarapan. Sahur pun dengan roti sekeping, cikgu fahmi 2 keping (dia mesti lebih) cicah dengan lauk rendang yang simpan dalam peti. Mata tak larat nak buka sebab tidur lewat, jam bunyi pukul 3 pun tak dengar.

Lepat atau orang Johor selalu panggil belebat pisang ni kakpb buat minggu lepas. Biasanya kakpb buat ikut macam emak, letak gula merah, santan sikit/susu cair, tepung gandum. Ni ikut resipi CMG, boleh tengok SINI





Suka pulak kakpb resipi Mat Gebu ni, sedap sangat. Buat sekukus, bagi2 makcik di King Fisher.
Tapi balutan lepat tu memang buruk benor, jari ni tak pandai2 membalut lepat. Tu sebab masa kakpb muda2 dulu jarang tolong famili bungkus nasi lemak (masa ada restoran dulu)

Resipi kakpb tulis disini ikut cara kakpb ye....

LEPAT PISANG
@blogsurirumah

Pisang emas/berangan sesisir
Gula melaka/kabung - kakpb masak dulu
1 cwn kelapa parut
1 cwn + 2 sb tepung gandum
3/4 sk baking powder
garam
Daun pisang secukupnya, dilayur

Lecek pisang dan masukkan gula melaka
Masukkan semua bahan, tepung, garam, baking powder, kelapa parut
Gaul rata, sudukan kedalam daun pisang dan balut cantik2 tau.
Letak dalam kukusan lebih kurang 20 minit


Entah berapa kali kakpb ulang2 makan....naik kembong perut!!

4 ulasan:

  1. feveret iman...bila embah (nenek dlm bhsa melayu) buat, iman suke surh lebihkan isi kelapa nya

    BalasPadam
  2. Aroma daun pisang tu yg best Zana
    Selamat Hari Raya Aidiladha dari kakak

    BalasPadam
  3. Sedapnya... lama dah tak makan lepat pisang, rasa macam nak cuba plak

    BalasPadam
  4. tu dia.....nmpak sedap sgt lepatnya tu, banyak pisang, awesome

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)