my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Ayam Masak Merah

Salam Sejahtera....

Resepi ayam ni aku simpan dah lama dalam buku. Dari akhbar mana tah, aku dah lupa. Tempohari dah buat ayam panggang, takkan nak panggang lagi. Makan nasi kalau takde kuah, tak boleh aku ni.....

Ayam masak merah ni rasanya sedap kalau makan dengan nasi beriani atau nasi minyak. Anak2 dara dan anak bujang yang baca blog aku ni pun boleh cuba. Manalah tau, kot2 dapat pikat hati mak pak mertua!

AYAM MASAK MERAH

1 kg peha ayam
8 biji bawang merah (kisar)
6 ulas bwg putih (kisar)
2 biji buah keras (kisar)
1 inci halia muda (kisar)
1 batang serai (kisar)
10 tangkai cili kering (kisar)
1/2 cawan tomato puri
1/2 cawan madu
1 tin susu cair
3 sudu besar minyak sapi
Garam dan perasa

Cara memasak:

Panaskan minyak sapi dalam periuk
Tumiskan bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak.
Masukkan ayam, gaul dan tutup periuk seketika. Biarkan tumisan mendidih.
Masukkan tomato puri, susu cair, garam dan perasa.
Kecilkan api dan sentiasa kacau agar tidak berkerak.
Bila kuah pekat, masukkan madu.
Biarkan mendidih seketika, kemudian angkat dan sedia utk dihidang.

 cik abe kata, lepas masak ambik gambar je awak ni, kali ni malas nak cop logo.....


nota: secara jujur aku tak guna minyak sapi sb takde!
        buah keras pun yilek....

2 ulasan:

  1. Salam Kak Zana,
    nanti kite cuba nanti balik malaysia eh..nak pikat mak mertua jugak. ehehe

    BalasPadam
  2. wslm Ijan....belum memikat lagi ke? ish...tak patut!

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)