my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

MENDONG tak bererti HUJAN......

Salam Sejahtera....dan selamat berhujung minggu...

Tidur malam ku sering terganggu, ke kiri rimas, ke kanan panas. Sekejap berbantal, sekejap aku buang. Selimut dah tak berguna lagi sejak beberapa bulan. Walaupun bilik tidur berhawa dingin, tak dapat juga memuaskan hati ku.

Siang hari usah tanyalah ada ke aku tidur atau berdengkor macam cik abe kita tu. Jangan harap aku boleh tidur melainkan aku telan ubat resdong. Mungkin faktor usia makin meningkat menjadikan aku begini? Sudah pasti begitulah lumrah manusia. Muda akan menjadi tua.......tua akan semakin berkedut dan bongkok...tu pasal aku selalu amalkan minum susu anlene. Tak selera pun aku paksa juga untuk jaga tulang temulang ku ini. Mudah2an tak reput sebelum aku capai hajat ku ke tanah suci Mekah.

Setiap kali celik mata dipagi hari, aku bersyukur kerana DIA masih sudi memanjangkan usia ku dari sehari kesehari. Aku suka memandang ke langit biru, lihat awan bergumpal2 di waktu matahari terbit. Tak pernah sehari pun aku terlepas pandang. Kalau la masa ni ada UFO melintas, kan bagus!

Cuaca mendong setiap hari sekarang, tapi........iye la....kita ni manusia biasa kan....kadang2 nampak je mendong, mesti ingat akan turun hujan. Paling gembira cik abe kita tu.......dia kan pergi sekolah tengahari, naik bot pulak tu. Kalau hujan lebat tengahari, ada peluang la tu.......bukan la dia malas nak mengajar cuma sekolah dia tu takde kipas, aircond.....jangan mimpi. Kalau cuaca mendong berangin, kurang la kepanasan dia dan murid2 sekolah dia. Kesian aku tengok dia bila balik dari sekolah. Penat, panas, jalan jem....bla...bla...bla...sabar je la cik abe. Ini panas kat dunia, bayangkan bila 'disana' esok, mana nak berlindung?

 Mendong tak bererti hujan........punya la gelap pagi ni aku snap gambar tu, aku sangkakan hujan. Rupanya aku kepanasan hingga ke malam! Apa nak buat, kita terima saja pemberian dari Yang Maha Esa. Paling penting kita berdoa minta dijauhkan segala bencana alam yang sekarang ini berleluasa.

Amin.

2 ulasan:

  1. sekarang kat Sabah dah kerap hujan berbanding 2 bulan lepas, panas terik.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)