my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

ROTI MARBLE COKLAT

Salam Sejahtera....

Akhir2 ni aku rajin sangat buat roti, tapi aku guna tangan je, orang ada BM pun belum tentu rajin nak buat roti kan? Entah2 lepas ni bila dah beli benda alah tu, aku pun tersampok sama malas. Biasanya manusia ni macam tu le.........kemudahan dah ada, penyakit malas pulak datang.

Semalam aku buat roti marble ni. Resepi drp Onigiri (myresepi.com). Sebelum tu aku ada buat roti burger tapi aku rasa macam kejong je aku tengok. Roti ni makanan ruji si Aziz. Dia jemu kalau tengahari makan nasi, petang pun nasi. Jadi aku kena perah otak cari idea nak bagi dia makan apa tengahari balik dari sekolah (ibu dia tak makan tengahari sebab pagi dah pulun makanan berat...hehe..)

Inilah yang susahnya kalau anak tak makan makanan yang pedas. Puas di pujuk, tak boleh juga. Jadi kalau memasak, aku kena buat 2 jenis masakan, satu pedas, satu lagi tak pedas langsung.

Menceceh pulak, ni resepi roti yang aku buat semalam..........

ROTI MARBLE COKLAT

200 gm tepung roti
50 gm tepung gandum
1 sudu besar butter/margerin
140 ml susu segar
1 sudu kecil yis
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil bread improver
1 sudu besar serbuk koko (bancuh dgn air sedikit)

Cara:-

1. Masuk semua bahan kedalam bread maker kecuali koko (aku guna tangan je)
2. Uli hingga adunan tak melekat ke jari.
3. Perap doh 40 minit. Kemudian tumbuk2 bagi keluar angin.
4. Bahagi 3 bahgian. Satu bahgian masukkan bancuhan koko dan uli bingga warna jadi sekata.
5. Satukan  doh baki tadi dan terap memanjang. Letak doh coklat ditengah dan tutup keseluruhan adunan tadi. (bab ni aku ikut suka sendiri nak buat macam mana pun, aku gelek adunan kosong dan lapiskan dgn adunan koko, mcm kuih lapis gitu)
6. Potong 3 adunan tadi dan anyam bentuk tocang (serious......aku tak reti buat tocang roti ni, kalau rambut, aku boleh buat.......aku hentam je lilit selang seli)
7. Letak adunan dalam sandwish loaf yang dah disapun margerin (nasib baik ada kakak aku punya dulu aku tak pulang kat dia masa pindah dulu)
8. Biarkan naik dan bakar selama 25 minit dengan suhu 160C.





hehe....guna jari pun boleh!!

3 ulasan:

  1. salam caiyang....

    sedapnyer roti cokelat...my feberet
    yummy yummy...

    BalasPadam
  2. lama tak kunjung blog ni.

    suka makan roti. semua yg akak post kat cni nampak sedap je.

    ^kelor^

    BalasPadam
  3. mamawana dan Olin...
    wslm...akak pun bz skit lately ni...ada masa nnti akak singgah sana ye..

    ha..tu baru tgk gmbr, belum rasa lg...ntah2 tak sedap?

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)