my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

IKAN KERAPU MASAK MASAM MANIS

Salam Sejahtera....

Sejak menetap di Sabah ni, kami sekeluarga kerap makan ikan berbanding dulu, asyik2 ayam. Disini, ikan boleh tahan murah dan banyak pilihan. Jadi, selalulah kami membeli ikan kerapu, ikan putih, ikan tenggiri, kerisi........udang dan sotong tu.....memang sentiasa ada stok. Cuma ikan tongkol aku tak pernah beli. Entah kenapa aku kurang suka ikan ni.....

Kali ni aku nak share resepi dari http://alhelmi.tripod.com/. Resepi ni macam kita masak sweet sour je. Tak susah pun....

(A)

1 ekor ikan kerapu
120 gm tepung jagung
1 biji telor
minyak
garam

(B)
5 ulas bawang merah (kisar)
5 ulas bawang putih (kisar)
3 cm halia
1 batang serai titik
1 helai daun pandan
3 sudu cili sos
1 sudu cili giling
kunyit hidup
3 sudu tomato sos
3 cwn air
cuka
garam



Cara:-
  1. Gaulkan bahan-bahan A dan goreng hingga rangup.
  2. Untuk sosnya,panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, bawang merah, halia, daun Pandan dan serai sehingga bau naik.
  3. Masukkan cili giling dan kunyit.kacau sehingga naik minyak.
  4. Masukkan air, tomato sos,cili sos dan bahan perasa.kacau sehingga mendidih.  Tuangkan ke atas ikan yang telah digoreng.
  5. Gorengkan bahan-bahan taburan dengan sedikit minyak ke atas hidangan tadi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)