my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Pancake GEBU

Salam Sejahtera....

Cerita panjang malas la.......nak tayang pancake yang jadi kesukaan anak ku. Katanya, lembutnya ibu buat, letak apa ye? Alahai...macam la dia nak masak kalau aku malas.....dah sediakan tu, makan je la...

Ni resepi aku jumpa kat acik google hari tu, aku lupa nak tulis dari blog mana resepi ni. Sebenarnya banyak resepi pancake aku salin dalam buku. Tapi kali ni aku paling suka sebab lembut dan gebu, macam tosei pulak.

115 gm tepung gandum
1 sudu kecil soda bikabonat
1 sudu kecil krim tartar
25 gm butter
1 biji telur
150 ml susu segar
1 sudu besar gula
garam

Cara membuatnya seperti biasa, cuma aku tak ikut seperti resepi asal. Mengikut resepi asal tu tepung gandum di gaul bersama butter hingga rata tapi aku panaskan butter tu dan putar bersama telor dan gula. Kemudian masukkan soda bikabonat, krim tartar, tepung dan susu segar.

Gunakan kuali yang tidak lekat dan api yang kecil. Sendukkan aduanan ke atas kuali dan balikkan pancake bila gelembung udara telah kelihatan. Bakar hingga keemasan warnanya.

Biasanya aku suka cicah dengan gula melaka yang di cairkan atau madu.
Boleh juga cicah dengan gula perang atau  yang bersesuaian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)