my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

BAKED CHEESECAKE WITH BLUEBERRY

Salam Sejahtera....

Aku selalu chatting dengan aunty aku yang muda jelita di Penang sana. Topik kami pastinya tentang masakan sebab dia pun meminati bidang yang sama. Resepi ni aku dapat dari dia, dia ambil dari mana tak ku tahu pula....

Inilah hasil selepas dapur ku tonggang langgang dek kerana cheesecake ni. Anak ku memang suka semua2 tentang cheese. Ayahnya toksah cakap la. Baru masuk petiais tak sampai 3 jam, dah suruh potong. Sabar je la....

haha....mousse aku campur dgn blueberry, berlebih2an pulak tapi sedap sangat...



 Anak aku tu kalau suruh makan blueberry jem, jangan harap dia nak makan jadi aku campur dgn mousse..


jemput makan cheesecake.......jangan potong besar2, muak pula nanti...

BAKED CHEESECAKE WITH BLUEBERRY

bahan A
400 gm biskut marie (biskut marie aku tak cukup, aku bedal biskut tiger Aziz)
200 gm butter (melt)
bahan B
500 gm cream cheese
2 biji telur (gred A)
1 s.k vanilla esen
1 cwn gula (castor)
bahan C
400 ml whipping krim
1/2 cwn gula
3 s.k gelatin
bahan D
170 gm blueberry (jem....makcik aku guna rasberry, apa beza dia ek?)

Panaskan oven 170C selama 10 minit.
Pukul bahan B hingga kembang, ketepikan.
Biskut di kisar dan campurkan butter yang telah dicairkan.
Masuk biskut dalam acuan springfoam. (aku punya acuan yg boleh buka bawah, ukuran 9 inci)
Tuang bahan B dan bakar selama 20-25 minit.
Kalau kek tukar perang, tutup dengan foil.
Sejukkan kek.

Pukul pula bahan C sampai kembang kecuali gelatin.
Larutkan gelatin dgn sedikit air dan panaskan sekejap.
Masuk dalam krim tadi dan pukul seketika. Ketepikan.
Masuk blueberry dalam mousse dan kaup balik.
Tuang atas kek dan sejukkan selama 4/5 jam.
Lebih sejuk, lebih sedap....yummy!!

1 ulasan:

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)