my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Marble Vanila Muffin

Salam Sejahtera....dan selamat Hari Buruh pada semua teman2 yang berkerja. Moga cuti kamu semua dipenuhi dengan aktiviti yang menarik ye!

Aktiviti aku? apa lagi? kat dapur je, dah nama pun orang dapur kan.........cuti ke tak, sama je aku rasa. Kekadang tu hari bulan pun tak tau.

Jom kedapur, kita buat muffin tadi petang. Sebenarnya muffin ni drp MatGebu resepi, dah lama aku simpan. Tapi aku ada ubah sikit sebab ada bahan yang takde kat almari tu. Sikit je En. Mat! Jangan marah eh.......

Aku ubah letak chocolat chip atas muffin, coklat emulco aku ganti dengan perasa coklat. Jadi muffin aku ni takde la belang2 sangat. Bagaimanapun rasanya tetap 'umph' walau di ubah. Lembut sangat.........lepas keluar dari oven, terus aku ngap. Anak bawak lari seketul, ayah dia seketul. Satu adunan ni dapat dalam 14 biji kalau guna cup macam dalam gambar tu. Kira besar jugak la, aku tak isi penuh........muak pula nak mengabiskan nanti.


Ni gambar aku snap masa baru keluar dari oven, panas lagi. Sorry ye! gambar i tak cantik macam En Mat punya, siap dengan set pinggan dia yang antik. Apa yang penting, rasa muffin tu........

Kita kongsi juga la resepi kat sini walaupun kat rumah Matgebu dah ada.

MARBLE VANILA MUFFIN

180 gm mentega
140 gm gula halus
2 biji telur gred A
100 ml susu segar/susu cair
220 gm tepung gandum
2 camca teh baking powder
1 camca teh esen vanila
1 camca teh coklat emulco

Cara membuat:-

Sebenarnya aku tak salin cara membuat muffin ni sebab aku rasa ia sama macam kita buat cupcake.
Pertama aku mesin gula dan telur, mungkin silap cara aku tu. Kemudian masukkan mentega. Kacau hingga gebu dan masukkan tepung selang seli dengan susu cair. Ops...lupa esen vanila tu.
Bahagikan 2 bahgian adunan tadi. Kalau nak letak coklat emulco, boleh la letak. 
Masukkan dalam cawan kertas dan taburkan chocolate chip di atasnya. Dah siap.
Bakar dengan suhu 180 (ni oven aku) dalam 25 minit gitu.
 
nota aku: maaf ye En Mat kalau cara saya ni tak betul.
               kita tak kursus mana2 pun, ikut suka tangan kita je...

2 ulasan:

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)