my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Cucur Udang Makaroni

Dah masuk bulan Ogos ye.......cepatnya masa berlalu, pejam celik dah hampir 2 tahun aku di Sabah. Tak lama lagi bulan Ramadhan pula. Kena siap2 untuk raya pula. Tahun ni aku rasa nak buat biskut raya, tahun lepas tak buat langsung, semua 'biskut tunjuk' je.

Ok, tajuk entry kali ni simple je. Kat rumah aku ni sentiasa ada makaroni sebab si Aziz suka makan. Masa surf internet, aku cari resepi roti makaroni tapi terjumpa pula cucur udang ni kat fotopages Mamafami. Sedap.....selalunya cucur ikan bilis dan udang je, bosan kan?


Senang je nak buat, takyah pening2 nak bahan yang pelik2.

Udang kopek kulit (ikut suka ler banyak mana korang nak)
Makaroni yang telah di rebus dan toskan airnya.
Tepung gandum
Bawang potong dadu (ikut suka)
Sayur apa2 aje (Mamafami guna kucai kalau tak silap) aku tak guna sayur sebab takde. Lagipun anak aku susah nak makan sayur.

Cara2nya seperti biasa, gaulkan semua bahan dalam bekas. Letak garam dan air. Aku cadangkan tepung jangan banyak sebab yang aku buat tu, letak sikit je. Janji makaroni melekat. Lepas tu panaskan minyak dalam kuali dan goreng seperti biasa hingga warna keemasan baru angkat. Kalau nak lebih detail, boleh la melawat fotopages Mamafami.

2 ulasan:

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)