my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Cheese Tart

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Apa khabar teman2 semua? Minggu lepas sibuk tak macam aku? Lima hari dirumah ku ada tetamu istimewa, mertua dan adik ipar ku dari KB datang bercuti di rumah ku. Sudah pasti aktiviti ku penuh kelima2 hari tu. Tapi entry kali ni aku update tentang masakan dulu. Bab jalan2 makan angin tu nanti kemudian aku story!!

Sebelum mereka datang, aku ada buat cheese tart seloyang, sebenarnya untuk sesaje makan tapi berlebihan pula. Resepi aku dapat dari diana.blogspot, kredit pada tuan punya blog kerana sedap sangat cheese tart ni. Sebelum ni, ada buat tapi aku lupa dah masuk blog ke belum dan sumber dari mana tak ingat dah!!

125 gm butter
60 gm gula icing
1/2 biji putih telor
1 biji telor merah
220 gm tepong gandum
1/2 sudu teh esen vanila
(bahan2 diatas adalah untuk pastri)
Uli semua bahan dan masukkan dalam plastik, simpan di peti ais selama satu jam.
Kemudian keluarkan dari peti dan bentukkan kedalam acuan tart. 
Bakar dengan suhu 175C.

Untuk filling
250 gm cream cheese
60 gm gula caster
20 gm butter
1 biji telor (B)
Blueberry filling

Guna mixer untuk membancuh cream cheese, gula, butter dan telor.
Setelah kulit tart separuh masak, sejukkan dulu.
Paipkan filling dalam tart (aku guna sudu je) dan hiaskan dengan blueberry jem atau strawberry jem.
Bakar sekali lagi tapi jangan lama (dlm 10 minit gitu), katanya tak boleh lama sebab filling akan merekah, tak cantik pula.


sebenarnya aku tak salin resepi ni bulat2 macam tuanpunya blog, aku ubah sendiri ikut fahaman ku.

1 ulasan:

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)