my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Kerapu Stim dan air asam

cSalam Sejahtera....

Otak aku sekarang ni ligat je nak mencuba masakan baru. Tapi kekadang masa macam tak cukup je.......kejap dah malam......kejap pejam celik dah siang. Tugasan isteri ni tak habis2, daripada celik mata sampai nak tidur malam. Cuba fikir, orang lelaki boleh tak buat macam kita ni? Bangun pagi siapkan sarapan untuk anak dan suami, sidai baju yang dah masuk mesin dari malam lagi, gosok baju, masak tengahari dan malam dan macam2 lagi la.......tak larat nak sebut satu persatu. Itu yang kadang kala aku naik 'hangin' kalau setengah2 suami tak menghargai isteri yang surirumah sepenuh masa.

Ok la, taknak bebel banyak.........ni masakan yang biasa2 je, ikan kerapu masak stim dan air asam sebagai lawannya.

KERAPU STIM

Ikan kerapu dibersihkan (biasanya aku perahkan limau utk hilangkan bau dan basuh bersih)
Bawang merah
Bawang putih
Sedikit halia
Garam
Sos tiram
Serai (1/2 batang)
Bunga kantan

Semua bahan di hiris halus dan gaulkan bersama ikan. Kukus seperti biasa.

Kuah asam

Cili merah/hidup
Cili padi sedikit
Belacan bakar
Air asam
Limau kasturi
Gula
Tomato (potong dadu)
Bawang besar (potong dadu)
sedikit garam
Campurkan semua bahan mengikut sukatan sendiri.


nota: air asam tu kalau buat hari2 pun che abe aku suka, takyah lauk lain....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)