my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Kuih Gendang Kasturi

Salam Sejahtera....

Sebenarnya aku selalu buat kuih kasturi ni, cuma kekadang malas nak masuk dalam blog. Lagipun selalu buat takde sukatan. Ikut suka suki gerak hati tangan aku je!!

Kali ni aku buat satu tupperware di frozenkan, bila2 nak hidang tetamu datang, dah ada dalam peti. Teringat kat mertua aku, mereka berdua suka sangat kuih ni. Dulu2 masa tinggal di semenanjung, aku selalu bawa balik kampung.

Ok, terus pada resepi, ni takde sukatan yang sebenarnya ye.......

Setengah kilo kacang hijau (basuh dan rendam lebih kurang sejam, jadi tak perlu rebus terlalu lama, jimat skit gas kan?) Aku rasa setengah pun banyak la........ikut citarasa masing2 la ye!
Gula pasir dan gula melaka pun ikut suka kemanisan yang kita nak.
Santan pekat (1/2 kilo boleh kot)
Kelapa parut sedikit.
Tepung gandum.

Setelah kacang hijau empok, masukkan gula melaka dan gula pasir bersama santan pekat. Api biar kecil sebab kalau besar, mudah berkerak. Selalu kacau untuk elakkan berkerak kat periok tu. Masak hingga hampir kering, masukkan kelapa parut, angkat dan biarkan sejuk.
Kemudian masukkan tepung gandum (masa ni jangan jerang atas dapur dulu)
Setelah tepung digaul rata dengan kacang tadi, gunakan api kecil dan masak lagi.
Ketika ni tak boleh selalu tinggal, setiap masa kena kacau.
Agak2 dah masak, bolehlah di angkat.
Kepal adunan dan leperkan seperti cucurbadak.

Untuk salutannya, biasa aku guna tepung beras, air kapur dan sedikit tepung jagung. Sedikit garam.
Ada orang letak kunyit tapi aku tak letak jadi warna tidaklah nampak kekuningan.
Kakak ku kata, kalau letak kunyit nak goreng pisang atau apa2 kuih, adunan jadi keras. Kata dia la......

Ni la rupanya kuih gendang kasturi ku..........takde la cantik mana, tapi orang kata biar rupa tak menarik asalkan rasanya tiada tandingan.......haha...perasan ni...



2 ulasan :

Alin berkata... [Reply to comment]

nmpk menarik kuih ni...rasa aper?

~~zAnAfAhMi~~ berkata... [Reply to comment]

Alin tak tau ye? rasa kacang hijau, manis2 dan rangup, mcm kita makan bubur kacang tu...