my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

BUBUR NANGKA & BEBOLA TEPUNG PULUT


Pagi minggu kami sarapan diluar. Setakat nak makan tiga orang, malas pula nak memasak. Bila tak masak pagi, kenalah masak untuk tengahari kan? Jadi, tengahari tu aku masak lontong, dah lama tak buat kesukaan Aziz ni. Tapi lontong aku takde kuah kacang sebab aku nak kurangkan makan kacang, katanya boleh mendatangkan angin dalam badan.
Petang........aku buat bubur nangka dan bebola tepung pulut, resipi dari buku RASA edisi bulan Ogos. Kita kongsi resipi ni............
BUBUR NANGKA & BEBOLA TEPUNG PULUT
Bahan:-
50 gm nangka
100 gm tepung pulut
20 gm attap seed
200 gm santan
10 gm biji selasih
5 gm daun pandan
100 gm gula batu
2 gm garam
air secukupnya
Cara memasak:-
Tepung pulut di uli dengan air dan sedikit garam. Kemudian dibentuk bulat2 sebesar bola ping pong. (aku takde la buat besar tu......agak2 boleh sekali suap sudah)
Masukan isi nangka ke dalam adunan tepung pulut dan di rebus hingga masak.
Kemudian didihkan santan bersama gula batu dan daun pandan.
Masukkan garam, biji selasih dan sagu. Kacau seketika.
Akhir sekali, masukkan bebola tepung pulut tadi. Kacau dan masak hingga pekat.
nota: aku takde daun pandan, takde biji selasih dan gula batu. ganti dengan pandan paste, gula pasir je. sedap jugak.........tinggal sikit je dalam peti ais tu.

4 ulasan:

  1. Tak pernah lagi kite makan campur nangka cenggini...nampak sedap la pulak.huhu

    BalasPadam
  2. blogresipi....mmg sedap..

    iNa....cubalah, tp jgn buat selalu...santan tu menambahkan berat bdn plak..

    BalasPadam
  3. salam..nanti lehlah try buat masa bulan pose..tentu nyaman rasanya..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)