my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

TALAM PANDAN

Puas rasa hati sebab kuih talam yang ku buat pagi tadi menjadi. Sebenarnya aku fobia sikit kalau sebut kuih talam, tak kira la talam apa pun. Dalam soal kukus mengukus ni aku kurang cekap, lagipun kalau silap apinya terkecil atau besar, lain pula jadi kuihnya. Tadi, aku kukus dengan api yang sederhana je...........


Resepi ni dari Puan Norzailina (aku jumpa di alaf21). Silalah.....sesiapa ingin mencuba!!


TALAM PANDAN
adunan bahgian bawah:-
2 cwn tepung beras
2 sudu besar tepung jagung
4 cwn air biasa
1 cwn jus pandan
1 cwn gula pasir
pewarna hijau
cara:-
Gaul semua bahan dan kacau atas api (jangan sampai adunan pekat)
Masuk dalam loyang yang di sapu minyak dan kukus selama 25 minit.
adunan bahgian atas:-
3/4 cwn tepung beras
2 sudu besar tepung jagung
3 cwn santan
sedikit garam
cara:-
Gaul semua bahan dan tapiskan. Panas atas api (jangan sampai pekat) dan kacau sekejap.
Tuang perlahan2 atas lapisan bawah dan kukus lagi selama 20 minit.
Setelah sejuk, baru di potong.

2 ulasan:

  1. Cam kuih tepung pelita pulak.. rasa dia sama tak kak?

    BalasPadam
  2. lebih kurang la....tp tepung pelita lg sedap rasanya.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)