my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

KEK CARROT KURMA

kek baru keluar dari oven........panas lagi.....
sedap rasanya.....walaupun tak banyak gula, disebabkan kismis dan kurma, dah cukup manis



Dalam pada sibuk melayan kakak yang bercuti disini, sempat juga aku buat kek carrot malam tadi. Tapi.......tak cukup satu loyang aku rasa........maklum la.....famili aku disana ramai. Masalahnya nak bawa naik kapalterbang tu satu hal, barang dia banyak pulak tu..........takpe....mungkin kalau dipotong kecil2 dan masuk dalam tupperware akan memudahkan dia.




Resepi kek carrot ni ku ambil daripada kakak kita yang baru2 ni keluar tv3.........sape lagi? Puan Hanieliza la...........tapi aku ubah sedikit sebab ada bahan yang takde kat rumah. Bagaimanapun.......tetap sedap dan aku suka......terima kasih kak Hanieliza.





KEK CARROT KURMA



250 gm butter
150 gm gula halus
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
200 gm carrot - parut/celur/toskan
100 gm prune cincang (aku ganti dgn kurma)
50 gm kismis
230 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil serbuk kayu manis (yg ni tak letak, takut bebudak tak suka)




Cara:-

Panaskan kukus. Aku tak kukus sebab lebih suka bakar.

Pukul butter dan gula hingga gebu.

Masukan telur satu persatu dan pukul lagi.

Masuk esen vanila.

Masukan tepung gandum.

Kemudian masukan carrot, kismis dan buah kurma cincang tadi. Gaul sebati.

Lapik kertas loyang yang di lenser minyak dan bakar hingga kekuningan.

5 ulasan:

  1. walah walah...sedapnye kek carrot tu...

    BalasPadam
  2. Salam k.zana,

    sangat marvelles itu kerot kek le kak, sib baik akak siap letak resep sekali, klu x mau satu sabah makmi caghi ghuma akak minta resepi...tp klu akak yang buat mesty xtra cedap sbb free...ngeh²..

    BalasPadam
  3. sis lin....mmg sedap banget kek tu. cuba la..

    mamami....ala..akak ambik resepi org je, lps tu tokok tambah skit. tu pun sb takde bhn. sbnrnya kek tu nipis skit sb loyang bsr kot..nnti kalau mamami buat, bgtau ye.

    BalasPadam
  4. seri must try ni kak(stok kurma pon ada)..sbb kalo kek karot aje penah la wat..mesti sedap kan dpt 2 rasa karot n kurma skali....

    BalasPadam
  5. Kek karot nie dah lama terliur.. buat jer belom lagi..asyik malesss jer... heehe.. tumpang makan kat umah kak zana jer lah yer...hehe

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)