my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

APPLE PIE

Salam Sejahtera....

 hemm.....abang aziz makan apa tu?

Hari tu dah buat Apple Pie tapi tak cantik pula jadinya. Nak ambil gambar pun tak selera. Kiranya ni kali kedua aku buat. Aku memang suka pie tapi pie apple macam kat McD tu aku tak suka.

Resepi ni dari member lama ku......Faiz....terima kasih ye. Sebenarnya aku ada buku resepi tentang pastry2 ni tapi malas nak cari. Lagi pun resepi Faiz ni simple je.

buruk kan rupanya? tapi rasa tetap lazat!
sememeh je aku potong....


Jom tengok resepinya......

APPLE PIE

500 gm tepung halus (aku guna tepung gandum je)
250 gm gula halus (ayak tepung dgn gula)
200 gm mentega
2 biji telur (pukul sedikit)

FILLING :  6 biji apple hijau
                   200 gm gula pasir (boleh kurangkan jika terasa banyak)
                   20 gm tepung jagung
                   1 sudu teh serbuk kayu manis (aku tak letak, takut anak tak makan)

Masak air gula dan masukkan apple yang telah di kupas dan potong dadu atau ikut suka.
Kacau hingga pekat dengan api kecil. Masukkan tepung jagung yang dah di bancuh dengan sedikit air.
Setelah pekat, sejukkan.

Bahgian doh pula, gaul semua tepung, gula dan mentega hingga sebati. Masukkan telur sedikit2 dan uli.
Bungkus doh dengan plastik dan perap dlm 30 minit.

Bahagi doh kepada 2 bahgian. Lebihkan bahgian bawah. Canai doh dan masukkan dalam acuan pie.
Cucuk2 doh dengan garpu dan bakar separuh masak.
Keluarkan dari oven, masukkan filling apple tadi.
Canai doh untuk ditutup bahgian atas (bab ni memang aku fail, tu yg pie aku berbonjol2 tu....)
Kemaskan tepi pie dengan garpu (yg ni aku lupa nak buat)
Cucuk2 lagi permukaan pie dan sapu bahgian atas tadi dengan kuning telur.
Bakar sehingga kekuningan.

Dah selesai......selamat mencuba!

2 ulasan:

  1. Wah.. terror dah..

    rajin la akak nie.. sonok kan.. kalau buat satu2 benda tu menjadi.. tapi kalo tak jadi... ahahaha... paham sendiri la eh..

    BalasPadam
  2. takde mana terrornya.....dah suka mkn, kena usaha sampai menjadi, betul tak?

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)