my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

kEK coklat kukus

Salam Sejahtera....

Kek coklat kukus ni aku buat sebelum balik Semenanjung hari tu. Dah lupa kat mana aku ambil sebab nak cepat. Rupanya lebih kurang sama Kek Coklat yang biasa buat, cuma kali ni di kukus. Aku ni tak pernah kukus2 lagi kek begini tapi aku rasa (walaupun tak merasa) lebih sedap yang kukus dari bakar.

Aku share resepi kat sini tapi cara2nya aku tak salin pun. Harap maklum ye......

KEK COKLAT KUKUS

1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 tin susu cair
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu pekat
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikabonat
1 sudu kecil baking powder
3 biji telor

Cara membuatnya seperti biasa.
Serbok koko, tepung, soda dan baking di ayak sama.
Putar gula dengan telor hingga kembang/hancur.
Masukkan susu pekat dan minyak. Tapis dulu sebelum masuk ke loyang yang sudah di gris dgn margerin dan lapik dengan kertas minyak.
Seeloknya gunakan loyang yang berukuran sedang sebab kek yang aku buat ni tak besar sangat.
Panaskan api kukusan sebelum letak kek. Cover penutup kukus dengan aluminium foil.
Masa ni aku kerap buka penutup tu sebab first time mengukus kek.
Berapa jam aku tak pasti. Buat macam biasa la kan....nak tau masak ke tak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)