my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Puding Karamel Tanpa Telur

Salam Sejahtera....

Puasa2 ni (puasa Rejab) tekak ku nak makan yang manis2. Dah lama tak buat sejak menetap di Sabah, rasanya baru dua atau tiga kali aku buat. Cari resepi yang tak guna telur, jumpa pula kat blog teman baru aku ni....Azita Zain (lupa la nama blog dia....terima kasih ye, walaupun resepi tu ambil dari sumber lain)

Tanpa buang masa........bosan menceceh banyak sangat, kita kongsi resepi ni....

PUDING KARAMEL TANPA TELUR

Bahan A

2 sudu besar gula (utk gula hangus)

Bahan B

1 bungkus serbuk agar2 (7 / 8 gm) (aku guna agar2 peket je sebab takde agar2 serbuk)
4 cawan air
2 1/2 sudu besar gula (yang ni aku lebihkan sikit, manis baru la sedap kan? nama pun karamel)

Bahan C

1 tin susu cair
2 sudu makan tepung kastad
1 sudu vanila

Mula2 tu hanguskan gula dulu dan tuang dalam loyang atau bekas ikut suka kita.
Didihkan bahan B dalam periuk.
Kecilkan api dan masukkan bahan C.
Kacau rata adunan hingga likat dan pekat.
Matikan api dan tuang adunan dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.
Simpan dalam peti sejuk baru sedap di makan!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)