my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Hanya ALLAH yang Sempurna

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Pagi tadi dalam kereta ketika hantar anak ke sekolah, telinga kami di hiburkan dendangan Black Mentor, 'aku sayang aku rindu'. Aku bersuara, 'ramai-ramai artis kat Malaysia ni, rasanya Black paling tak hensem' (peminat Black jangan kecil hati pula ye!) Ini pendapat ku aje, bukanlah nak memperkecilkan kejadian Allah.

"Tak hensem pun, suara sedap!" sampok anak ku.

"Itulah menunjukkan yang Allah itu maha adil" che abe pula bersuara, mula nak ceramah la tu.....
"Setiap kejadian yang di ciptaNya, pasti ada kelebihan masing-masing. Rupa cantik, body debom, bijaksana dan segala kelebihan tu, pasti ada kekurangannya. Tiada yang sempurna di mukabumi ini melainkan Dia sahaja" katanya lagi.

"Cuba tengok Black sebagai contoh, masa dalam Mentor dulu, pasti ada yang kutuk. Rupa tak hensem, hitam pulak tu.......nak jadi penyanyi? Jangan haraplah boleh naik" agaknya la orang luar berfikir macam tu masa dia baru-baru keluar tv.

"Sekarang ni orang dah tak nampak kekurangan Black tu. Apa yang orang sedar ialah kelunakan suara dia bila mengalunkan lagu dendangannya dengan baik." aku cuba berkias dengan anak ku. Maksud ku, agar anak ku tidak memikirkan sangat kekurangan dirinya yang berkulit gelap dan selalu kata dia tak menarik.

"Bila kebaikan mengatasi segalanya maka tertutuplah segala yang kurang itu. Kebijaksanaan kita, ketulusan hati kita, kesopanan kita dan segala yang elok akan menjadikan kita orang yang di sanjung." kata ku pula.

Cuba perhatikan 'mereka-mereka' yang hidup mewah, cantik bergaya, petik jari sekelip mata boleh dapat. Tapi kalau kita selidek dan kenali  dengan lebih rapat, pasti ada yang kurang dalam hidup mereka. Mungkin kurang kasih sayang, mungkin kurang didikan agama, mungkin ada kurap/kudis di badan, mungkin bahagia hanya pada zahirnya dan segalanya mungkin.

Jadi, sebaiknya kita berfikiran positif, tiada yang sempurna di dunia ini melainkan Allah yang Maha Pencipta. Redha saja dengan pemberianNya dan bersyukur kerana masih agak sempurna berbanding dengan insan lain yang lebih menderita.

nota aku: selalu cakap kat che abe "kenapa omputih tu semuanya sempurna? cantik dan kaya raya, bebas buat apa saje"
jawab che abe, "ITULAH SYURGA MEREKA DI DUNIA" akhirat nanti?

4 ulasan:

  1. Assalammualaikum

    saya pon selalu ckp dgn hubby begitu...mereka kat dunia je

    BalasPadam
  2. Jangan nak samakan dgn omputih tu, sbb neraka tpt mereka jadi apa yg dia org buat dan minta Allah makbulkan tetapi mereka juga ada yg berharap dpt msk syurga dan berbuat amal...semuanya
    Allah yang maha mengetahuinya.

    BalasPadam
  3. Wslm Pia..kekadang rasa cemburu kan?

    BalasPadam
  4. dewimalam...terima kasih komennya.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)