my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

'Katak bawah kaca'

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Pelajaran hari ini, bukan 'katak bawah tempurung tapi katak yang duduk bawah kaca'. Aku tengok Generasi Y kat tv RTM tadi. Artis jemputan aku lupa nama dia, bersama seorang cikgu tusyen yang masih muda.

Mereka ni muda-muda dah jadi usahawan, seorang penyanyi dan seorang guru. Topik perbualan tentang muda mudi yang ingin menambah duit poket selain daripada duit yang diberi oleh ibubapa. Beberapa tip yang diberi, kena yakin, berani, sabar, selidik dahulu apa yang kita ingin lakukan (Berniaga) dan risiko yang perlu ditanggung. Perlu tahu atau mendalami apa yang ingin kita lakukan sebagai pelaburan masa depan.

Cakap pasal bisnes ni, niat kami memang nak bisnes. Tak kira la kecil-kecilan atau sambilan. Tadi aku berusaha cari buku yang aku inginkan tu. Setelah beberapa tempat pergi, akhirnya bertemu juga. Tapi tak banyak pilihan dalam Bahasa Malaysia atau Inggeris. Lebih banyak bahasa Cina. Kalau ada sikit BI tu, boleh juga aku beli.

Soal 'katak bawah kaca' tu, maksudnya (kata cikgu tusyen tu la) kita jangan jadi katak yang hanya boleh melihat apa yang berlaku sekeliling kita tapi tidak berbuat apa-apa untuk kemajuan diri kita sendiri. Lebih kurang macam tu la.......aku tengok sambil lipat kain baju yang menimbun....

Betul juga kata dia.....selama ni kita tengok je orang makin maju, makin berjaya, makin kaya, makin baik taraf hidup. Sedangkan kita pun boleh jadi seperti mereka dengan hanya bermodal tak sampai satu ribu. Hendak seribu daya, taknak.....seribu dalih!!

nota aku: sedang berusaha!!

2 ulasan:

  1. Salam kenal adik jelita,

    akak sudah polo. Jemput join GA terjelita

    BalasPadam
  2. wslm Melur, haha...ni bukan adik jelita, makcik jelita tau!

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)