my best friend forever

iklan nuff

banner

Kelab Blogger Ben Ashaari

Sila godek

Memuatkan ...

Bandung part 2 - Pasar Baru, beca, ojek

Terima kasih kakpb pada follower baru dan mereka yang sudi komen blog kakpb ni. Maaf kekadang kakpb tak sempat nak balas balik kunjungan dan follow blog. Nanti dah balik Kelantan, kakpb ada masa terluang rasanya. Itu pun tak pasti juga sebab katanya di rumah sana ada program 'anak angkat' MIL.

Ok, sambung cerita Bandung. Pasar Baru ni memang jadi kegilaan orang Malaysia bershopping. Terutama kain ela, blouse wanita memang paling kakpb suka tengok, fesyennya yang cantik dan menutup aurat. Penting sekali, pastilah lebih murah dari tempat kita. Sebenarnya masa hari pertama balik dari gunung tu, kita orang dah pun ke pasar ni bersama pak supir, Nandi namanya. Barang pertama kakpb beli, telekong MIL, adik perempuan dan sendiri punya.






Cari juga jacket untuk anak bujang, Liverpool fans la katakan. Suka sangat dia, asyik pakai je sepanjang masa di sana. Berkeliling dalam Pasar Baru tu sampai ke petang baru kami lepak di hotel. Letih jangan cakaplah. Dalam hati kakpb, ni bercuti ke hape? Kalau korang pergi Pasar Baru ni, sedia je la duit berkepok-kepok. Plan nak beli sesuatu barang akan berubah bila nampak yang lebih baik dan murah.

Jacket dan kasut baru converse, bergaya depan pintu bilik hotel...


Balik hotel, masing-masing dah rasa nak demam. Tolak tepi nak cari makan malam. Kita orang ada bawa maggi cup dari rumah. Bedal tu je, kenyang juga. Oh ye, air kotak kakpb tak lepas imigresen hari tu sebab kakpb bawa naik atas. Kalau masuk bagasi takut pula pecah kan? Terpaksa tinggalkan kat kastam tempohari (imigresen negara kita) Cikgu fahmi pun siap buka tali pinggang, lepas ni kakpb cakap kat dia, simpan dulu tali pinggang tu. Lepas check kastam baru pakai, takdelah susah payah buka depan orang ramai.

Malam sikit, kami keluar berdua je meninjau2 sekitar Cihampelas. Jalannya terok benar, kereta dan motor sesak gila. Hujan pula tu, kami pinjam payong hotel. Kena hati2 takut terpercik air lopak, maklum la.....bawa baju cukup2. Sepanjang jalan ada saja orang menjual t-shirt, jaket, kasut dan lain2 lagi. Rasanya tak perlulah nak beli kalau kita taknak. Bajet untuk beli barang yang kita inginkan saja.

Cerita Pasar Baru ni bersambong hingga ke esoknya kita orang pergi lagi. Kali ni kami tak ambil supir sebab dia pun ada bawa tetamu dari Malaysia yang baru. Jadi, seawal pagi kami menaiki Angkut-angkutan ke Pasar Baru, baru 4 ribu rupiah berdua.

 Romantik kan naik beca sempit2 gitu?

Dari pasar baru, kami cuba cari hotel Trio yang terletak di tengah bandar, cadangnya nak tukar hotel. Tanya2 orang, katanya dekat je dari pasar ni. Jalan punya jalan, gue dah capek banget. Cikgu fahmi kata, kita naik beca je la. Pakcik tu minta 10 ribu rupiah. Alahai....sempit tempat duduk tu nak letak punggung kami berdua ni haaaa.....kalau berat dua2 80 kg, jangan naik. Fengsan pakcik tu nak kayuh. Nasib baiklah kakpb kurang sikit....hehe....cikgu fahmi la yang overweight!! Bila jalan tu tinggi sikit je, kami dah risau, boleh ke pakcik ni kayuh? Bisa aja....katanya. Cikgu fahmi dah rasa nak turun je, tolong tolak....haha....dia kan baik hati...

Sampai hotel Trio, katanya hari Ahad baru ada kosong satu bilik. Senang hati. Satu hal lagi nak balik dari hotel Trio ke Pasar Baru semula untuk dapatkan Angkut-angkutan ke hotel Cihampelas. Tanya2 satpam hotel, katanya jalan terus belok kiri, jumpa traffic light, belok kiri.....waduh....jauh bener ni. Kami jalan dan jalan....cuaca panas terik....sambil tu tengok2 kedai mainan sekitarnya. Ada pesanan anak bujang kakpb. Kaki dah letih, krem bagai ni......akhirnya tanya sorang budak yang duduk atas motor tepi jalan. Dia sarankan, naik 'ojek' je bang!! Boleh ke naik bertiga? Bisa aja...katanya. Berkali-kali cikgu fahmi tanya, saya berat ni, boleh ke?

Apa lagi pilihan kami? Naik je laaa......huhu....cilok sana, cilok sini. Dah macam orang Bandung asli ni.....dengan barang kiri kanan, kakpb lagi kat belakang dengan kaki terjuntai. Mencabar sungguh perjalanan tu walaupun hanya 10 minit. Ada ketika kena turun dulu sebab tayar motor masuk dalam lopak, kena tolak baru jalan lagi. Bayarannya 15 ribu rupiah. Sampai ke stasion, terus cari angkutan ke hotel. Selesai satu masalah, lucu pula bila teringat kisah ni.




 Masa naik ojek tu, ada juga terfikir nak snap foto tapi tak sempat nak keluarkan kamera. Sibuk mengelak kaki dari berseliseh dengan kereta dan motor2 yang sesak sangat. Ni je buktinya.

Lupa nak cerita pasal sim kad Simpati ni, kena ada kalau nak berhubung dengan orang sana. Cikgu fahmi guna untuk call pak supirnya saja. Kalau tak silap 50 ribu rupiah. Taknak pun takpe, macam handphone kakpb ni, senyap je sepanjang 4 hari di sana.

ok, kakpb nak sarapan dulu.....nanti sambung entry di Ciwalk, Toko Tiga dan Cibaduyut, assalammualaikum.





9 ulasan:

  1. Salam..
    Bestnya shopping di Bandung ye

    Jom
    Nak invite join 1st Giveaway Blog Qashmere
    Banyak hadiah yang menarik untuk semua.

    BalasPadam
  2. Seronoknya anak bujang tu. Dari hujung kepala hingga hujung kaki, semua dpt baru!!!! Heheheheh...

    BalasPadam
  3. bial baca entry teringat balik kenangan di sana. Bab sopping mmg best.

    BalasPadam
  4. Wahhh...tentu seronok shoping2...enjoyyy..

    BalasPadam
  5. waduhhhh bukk..kamu ke bandung yeahh...hppy bangett nmpknya tu...hehe...byk ker shopping tu kak :)

    BalasPadam
  6. kelakarlah n3 zana ni.bab shopping memang bes kat bandungkan..

    BalasPadam
  7. adeh..saya konpius kat sini..akak orang kelantan ke??

    BalasPadam
  8. Nur tersenyum bila baca pasal beca tu.. Romantik gitu.. Bandung memang jadi pilihan..tengah mengumpul duit ni.. Rakan2 yg pernah ke sana pun kata sediakan je duit, tapi jangan belanja sampai tak ingat dunia... Enjoy your holiday kak Zana.... :)

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)