my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Salam Ramadhan...

Salam Sejahtera....

Ramadhan hampir menjelma. Dah siap ke persiapan raya tahun ni? Bagi aku sekeluarga, belum ada persiapan samada baju melayu, kurung atau kuih2 raya. Setiap tahun aku sambut dengan ala kadar je. Kalau ada lebih pun untuk anak. Maklumlah, budak2 yang lebih rasa kemeriahan hari raya. Macam kita yang dah berusia ni, dah puas merasainya.

Semalam sempat juga aku dan suami cari kedai jahit untuk tempah baju melayu mereka dua beranak. Nasib baik ada lagi kedai yang ambil tempahan, harga pun tak mahal sangat. Tahun lepas kami beli yang readymade je jadi tahun ni teringin ikut tema. Kononnya nak tema light purple. Ok la tu, dua orang dah dapat colour sama tapi masalah kat aku pula. Kain dah ada, tukang jahit yang takde.......nampaknya aku tema bersendirian. Baju kurung ku colour coklat dah lama tempah, tetiba mereka berdua nak colour purple. Hemm.....kejam betul!!

Sebenarnya dah dua tahun ni aku tak rasa seronok beraya. Bukan tak seronok balik kampung rumah mak sendiri atau mak mertua. Tapi.......teringin juga nak beraya dengan jiran2 dan kawan2 di Sabah. Tahun lepas suami ku jemput kawan2 dia, aku? mana ada kawan.......jiran pun kiri kanan dan depan belakang je. Kalau ada adik beradik datang rumah baru seronok, meriah dan macam2 cerita keluar. Macam ni la kalau duduk di perantauan. Kekadang rasa sunyi kerana bukan mudah nak dapat jiran atau kawan yang betul2 rapat macam saudara kita. Masa aku kerja dulu, memang seronok. Kawan keliling pinggang, baik lelaki atau perempuan. Tapi bila aku berhenti, semuanya terputus. Kena pula kawan2 ni kekadang kawan masa senang je. Masa susah, nak tengok batang hidung, sorry la.......

Apa aku membebel ni? dah bosan sangat ni........idea memasak pun tak datang lagi. Bila dah kedapur dan tengok bahan barulah tau nak masak apa.

Ok.....aku sambung lain kali sessi membebel aku.....oh ye....selamat menyambut bulan puasa yang mulia ini pada semua teman2 blogger yang datang singgah. Terima kasih banyak2 kerana sudi membaca blog aku yang tak seindah rupa orangnya. Terima kasih kerana sudi menceriakan hari2 ku selama ini. Moga apa yang kita lakukan dibulan mulia ini, di berkati olehNYA. Amin.

3 ulasan:

  1. salam ramadhan kak zana..
    selamat mengerjakan ibadah puasa yer. raya nnt jemput la dtg ke kg di bufot.. :) thn ni raya umah mertua hehe

    BalasPadam
  2. Semoga impian menjadi kenyataan..
    Malam yg dicari ditemui..insyaAllah

    BalasPadam
  3. Terima kasih Halen, insyaAllah akan kesana juga.

    En. LB...sama2 la kita ye..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)