my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

CHEESE FRUIT CAKE BEBOP

Salam Sejahtera....

Pagi ni, mata aku terjegil tak boleh tidur dari pukul 2.30 pagi. Aziz pula bangun tengok bola. Budak ni......hari ni sekolah pun dia nak tengok juga bola kat tv tu. Malam tadi memang aku tidor awal, tu yang bangun pun awal. Lepas gosok baju dan masak sardin untuk sahor, kejut che abe bangun makan. Selesai tugas aku.

Sekarang projek kek pulak. Aku ambil resepi ni dari alkiram.net. Asalnya resepi dari forum cari katanya.......nama Bebop tu nickname sorang forumer kat sana, kalau tak silap akulah. Minta izin kongsi resepi di sini ye cik Bebop!

CHEESE FRUIT CAKE BEBOP
170 gm buah campur
2 sudu besar jus oren
(gaul dan perap selama 2 jam, atau lebih)


70 gm mentega
70 gm krim keju
70 gm gula perang
2 biji telur
1 s.k pes lemon
80 gm tepung gandum 
1/2 s.k baking powder

Pukul mentega, gula, krim keju hingga kembang.
Masukkan telur dan pes lemon.
Masuk tepung gandum, baking powder, selang seli dengan buah campuran.
Tuang dalam loyang dan bakar pada suhu 170C-180C.
Boleh tabur kepingan badam.
Aku guna loyang empat segi sama berukuran 6 inci.

nota dr alkiram : perap buah 8 jam lebih baik
krim cheese kraft, kotak kelabu/tulisan biru (aku guna yg biasa je)
1 1/2 adunan, guna loyang ukuran 7 inci
tepung naik sendiri lagi gebu!


huahuahua......seronoknya, kek ku menjadi pagi ni......yesss!!

3 ulasan:

  1. untung kalau boleh buat sendiri sbb kebersihan terjaga..
    yg tak untungnya..kita orang boleh nengok je lah..tak leh rasa..hee

    BalasPadam
  2. boleh berniaga lah ini nampaknya

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)