my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Memaafkan

Allah Subhanahu wa Ta'ala seperti dalam firmanNya,
"(iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan (QS Ali Imran: 134)

Kita hanya manusia biasa, tak lepas dari kesilapan samada sedar atau tanpa sedar mungkin telah mengguris hati orang lain. Amat pedih dan sukar untuk memaafkan tetapi kita kena cuba lakukannya demi mendapat tempat di sisi Allah. Biarkan semua berlalu pergi dan hati kita akan lebih tenang.

13 ulasan:

  1. Menjadi pemaaf adalah sifat terpuji zana. Tapi jujur kakak nie kadang mulut kata dah maafkan tapi ingatan masih kejap. Kena didik hati menjadi lebih baikkan zana..

    BalasPadam
  2. Kita akan merasakan kepuasan tersendiri bila kita ikhlas memaafkan. InsyaAllah. :)

    BalasPadam
  3. Salam,
    sharing yang berguna....
    http://my-mintroom.blogspot.com/

    BalasPadam
  4. salam kak...mmmmm memaafkan walaupun berat tuk dilakukan adalah yg terbaik sekali...=)

    BalasPadam
  5. memafkan mmg mudah tapi utk melupakan mmg sesuatu yg sukar.Yg penting kena didik hati kita sebaiknya.sama2 ingat mengingati.salam ceria pg isnin ~ benornye diri sdiri malas tul pagi ni hihi

    BalasPadam
  6. insyaAllah.. semoga diberi kekuatan utk memaafkan

    BalasPadam
  7. Sy pnh memaafkan org tp dlm hati tak ley terima dia lagi dlm hidup. Mcm ne lak tu kak? Haih....hrp sy betul2 ikhlas memaafkan.

    BalasPadam
  8. salam kak, tul tu. bila kita memaafkan, hati kita lebih tenang utk menghadapi kehidupan.

    bila kita berlawan dengan manusia lain, kita akan menderita. tapi berlawanlah dengan situasi, itu lebih mendatangkan kebaikan.

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum kak Zana, mudah nak memaafkan seseorang tapi tapi tak mudah utk melupakannya..Kdg2 perlu utk mengingatinya supaya lebih berhati2 & tidak disakiti lagi...konon2 la tu..hehe :))

    BalasPadam
  10. Kemaafan itu dendam yang terindah... he he hehh tapi lama-lama hati kita boleh jadi lembut, memang pada mulanya sukar untuk memberi kemaafan, tapi kalau selalu muhasabah diri dan berlapang dada, insya-Allah...

    BalasPadam
  11. Lega rasanya bila meminta maaf dan menjadi seorang yang pemaaf...

    BalasPadam
  12. say apun susah nak memaafkan. masih mencuba. :)

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)