my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Ayam Masak Bawang Berempah


Assalammualaikum semua....
Dari semalam lagi kakpb nak update masakan ayam ni tapi asyik tertangguh je. foto terbalik la...keluar bengkel la...malam tadi tengok wayang pulak. Balik rumah dah ngantok. 
Ayam ni kakpb masak hari khamis hari tu. Sebenarnya nak masak rendang tapi bila dah google2 resipi, terberkenan pula yang ini. Resipi kakpb copy dari blog Dapur Zaliedana.
Kakpb ubah ikut bagaimana kakpb masak tempohari. Terima kasih kat Zaliedana yang telah memanjangkan resipi ni diblognya. Begitu juga pada Watie Homemade

AYAM MASAK BAWANG BEREMPAH
oleh: @blogsurirumah

BAHAN-BAHAN:
1/2 ekor ayam, ptong, dibasuh dan bersihkan.
2 labu Bawang Merah (yg ni kakpb kisar) 
2 sudu besar serbuk cili/cili kering kisar
1 sudu kecil Jintan Manis
1 sudu kecil Serbuk Jintan Putih
1 sudu besar Rempah Kari (daging)
100gm serbuk kas-kas ( 1pkt)- kakpb takde serbuk ni
1 sudu besar Sos Tiram
1 sudu bsr Sos Cili
1 sudu bsr Sos Tomato 
1 sudu besar pes bawang putih-halia. (tumbuk/kisar)
sedikit kulit kayu manis, bunga lawang, buah pala
 daun pandan dipotong (ni pun tak letak)
1 sudu besar gula pasir.
Garam secukup rasa.
Cili merah dipotong memanjang (hiasan).
Daun Kari (hiasan).
(daun kari dan cili potong tak letak sebab malas nak tengok anak bujang tu memilih2)

Cara-caranya:
Garam kunyit ayam dan goreng setengah masak. Angkat dan ketepikan.
Tumis bawang yang merah kecil yang dihiris (kakpb tak buat bawang goreng) kemudian masukkan  rempah 4 sekawan.
Masukkan pes halia dan bawang putih.
Masukkan bawang besar yang dikisar bersama rempah kari, cili dan lain2 rempah.
Biarkan hingga rempah naik baunya baru masukkan sos cili, tomato dan sos tiram.
Kemudian masukkan gula dan garam.
Masukkan ayam yang telah digoreng tadi, gaul rata.
Setelah siap, taburkan cili merah, daun kari kalau ada, kakpb tak letak pun.

Lauk ni kakpb hidangkan bersama nasi lemak tiga warna, sedap. Memang sesuai untuk sarapan pagi. 

6 ulasan:

  1. kak macam masak kari tanpa santan kan kak...cuma ada banyak bahan tambahan macam sos cili sos tiram...ayam di goreng dulu ye..

    BalasPadam
  2. tumpang lunch di sini ye... sedapnya!

    BalasPadam
  3. Hntr semangkuk ke sini ye kak....sy mls nk msk arini.... :-) :-) :-)

    BalasPadam
  4. sedapnya kak zana..suka sangat kalau kuah pekat camni..

    BalasPadam
  5. Resepi ni mcm resepi ayam nasi kandar..mcm je..heeeh

    BalasPadam
  6. assalamualaikum.
    kakpb.. aduhaii perut ayu laporlah singgah sini memalam..
    ayu suka tabur bwg goreng atsnya. bohhh byk2 wangi gitu...nanti kak cuba eik

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)