my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Mula sekolah...

12hb, isnin....
Aziz mula bersekolah. Terpampang kegembiraan di wajahnya mengenakan baju baru, seluar baru, kasut baru dan segalanya baru. Ada juga kelihatan bimbang dan takut, maklum.....nak jumpa kawan baru dalam suasana yang berbeza seperti di semenanjung. Di sana, dia ramai rakan yang sama tadika tapi di sini...........

Walaupun terlewat daftar sekolah, tiada masaalah rasanya. Aziz dah boleh membaca, menulis, jawi, rumi dan mengaji. Dalam pergaulan dengan kawan baru pun mungkin tak susah sebab dia mudah mesra. Cuma masaalah di sekolah ni, tiada pengangkutan dari rumah kami ke sekolah. Maka terpaksalah mencari alternatif sendiri. Kebetulan jiran kami di tingkat 2, orang johor (sekapal dgn ku), anak dia di tahun 2 bersekolah di tempat yg sama dgn Aziz. Dengan ramah mesranya aku dan suami meminta jasa baik dia supaya dapat mengambil Aziz ketika pulang dan kami menghantar anak dia di sebelah pagi.

Hari pertama sekolah, aku risau betul. Dia tak pernah jauh dari kami. Dalam hati ku mesti dia nangis kalau orang lain dah balik, tinggal dia sendirian. Aku tumpang jiran ku sama ke sekolah dia, takut nanti dia tak kenal Aziz sebab baru je berkenalan tak sampai seminggu.

Sah!! dia menenyeh mata yang merah. Kesian pula aku melihat dia, tentu dia runsing, takut takde orang datang ambil. Esoknya aku pesan supaya dia tunggu di bilik guru, senang......mungkin selepas ni dia akan bawa handphone, memudahkan aku menghubungi dia.

1 ulasan:

  1. salam,

    ibu yg penuh tanggungjawab dan ambil berat...

    betul kata akak, bila kita berpindah, semua org harus melalui saat2 transisinya yg tersendiri even a small child.

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)