my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Ikan Masak Mangga


Ikan Masak Mangga ni kakpb buat hari Khamis lepas, tak sempat nak update hari tu. Ikannya kakpb guna ikan kerisi. Simple je masaknya dan bagus untuk kita yang takde selera nak makan dibulan puasa ni. Terima kasih pada kawan@myresipi kerana buatkan kakpb berselera :)

IKAN KERISI MASAK MANGGA
oleh:@blogsurirumah
sumber: kawan@myresipi
  • 1 ekor ikan kerapu digoreng dengan tepung- kakpb tak goreng dgn tepung
  • 2 biji mangga muda dihiris halus dan panjang-panjang
  • 4 biji cili api dihiris
  • 3 biji cili merah dihiris nipis
  • 4 biji bawang merah dihiris nipis
  • 2 tangkai daun ketumbar
  • 2 cawan santan, 1 sudu makan gula
  • 1 sudu makan sos ikan - tak letak
 Cara-cara
  1. Campurkan santan, sos ikan dan gula.
  2. Kemudian masak di atas api yang kecildan biar sehingga ia mendidih.
  3. Padam api dapur,masukkan bawang merah,cili api, cili merah dan daun ketumbar.
  4. Gaul hingga rata.
  5. Letakkan ikan di dalam pinggan dan taburkan mangga yang telah dihiris halusdi atas ikan.
  6. Kemudian tuangkan kuah yang telah dimasak ke atas ikan dan hidangkan. 

Memohon Kekuatan Tenaga dan Kekuasaan
Ertinya:
"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; dan tiadalah daya dan kuasa melainkan dengan daya kuasa Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung."

11 ulasan:

  1. assalam
    nampak sedaplah, ada hirisan mangga buat berselera ni

    BalasPadam
  2. mangga tu la buat terliur.Terasa mcm nak cari mangga muda la.

    BalasPadam
  3. Salah timing la bukak blog ni.. hehehe..
    pepagi dh nmpk benda sedap.. ni yg x leh tahan ni =)
    www.shahrulhairy.com

    BalasPadam
  4. sedapnya...bulan2 puasa ni masak yg masam2 mmg heaven...

    BalasPadam
  5. @pinky
    Akk ada je stok mangga dlm peti.

    BalasPadam
  6. usy...dayah lemah la ikan2 nih..tak berapa nak reti..

    (dah byk jenis masakan juga dayah cuba , satu pun tak berupdate..hehe)

    malas..
    ;)

    BalasPadam
  7. Bestnya blog ni.macam2 resipi ada..

    Saya ni dah la suke memasak. Nanti boleh cuba! Hihi

    BalasPadam
  8. boleh dicuba nie kak..nampak sedapp:)

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)