my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Ikan Masak Mangga


Ikan Masak Mangga ni kakpb buat hari Khamis lepas, tak sempat nak update hari tu. Ikannya kakpb guna ikan kerisi. Simple je masaknya dan bagus untuk kita yang takde selera nak makan dibulan puasa ni. Terima kasih pada kawan@myresipi kerana buatkan kakpb berselera :)

IKAN KERISI MASAK MANGGA
oleh:@blogsurirumah
sumber: kawan@myresipi
  • 1 ekor ikan kerapu digoreng dengan tepung- kakpb tak goreng dgn tepung
  • 2 biji mangga muda dihiris halus dan panjang-panjang
  • 4 biji cili api dihiris
  • 3 biji cili merah dihiris nipis
  • 4 biji bawang merah dihiris nipis
  • 2 tangkai daun ketumbar
  • 2 cawan santan, 1 sudu makan gula
  • 1 sudu makan sos ikan - tak letak
 Cara-cara
  1. Campurkan santan, sos ikan dan gula.
  2. Kemudian masak di atas api yang kecildan biar sehingga ia mendidih.
  3. Padam api dapur,masukkan bawang merah,cili api, cili merah dan daun ketumbar.
  4. Gaul hingga rata.
  5. Letakkan ikan di dalam pinggan dan taburkan mangga yang telah dihiris halusdi atas ikan.
  6. Kemudian tuangkan kuah yang telah dimasak ke atas ikan dan hidangkan. 

Memohon Kekuatan Tenaga dan Kekuasaan
Ertinya:
"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; dan tiadalah daya dan kuasa melainkan dengan daya kuasa Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung."

11 ulasan :

mama sara nur berkata... [Reply to comment]

assalam
nampak sedaplah, ada hirisan mangga buat berselera ni

inazamri berkata... [Reply to comment]

mangga tu la buat terliur.Terasa mcm nak cari mangga muda la.

Shahrul Hairy Shaharuddin berkata... [Reply to comment]

Salah timing la bukak blog ni.. hehehe..
pepagi dh nmpk benda sedap.. ni yg x leh tahan ni =)
www.shahrulhairy.com

pinky berkata... [Reply to comment]

sedapnya...bulan2 puasa ni masak yg masam2 mmg heaven...

~~zana@pb~~ berkata... [Reply to comment]

@mama sara nur
W'slm mama.....cuba la buat:-)

~~zana@pb~~ berkata... [Reply to comment]

@inazamri
Jgn tak cari ina:-)

~~zana@pb~~ berkata... [Reply to comment]

@Shahrul Hairy Shaharuddin
Hehe....bulan puasa pulak tu..

~~zana@pb~~ berkata... [Reply to comment]

@pinky
Akk ada je stok mangga dlm peti.

Hidayah Bach berkata... [Reply to comment]

usy...dayah lemah la ikan2 nih..tak berapa nak reti..

(dah byk jenis masakan juga dayah cuba , satu pun tak berupdate..hehe)

malas..
;)

Mummy Akmar berkata... [Reply to comment]

Bestnya blog ni.macam2 resipi ada..

Saya ni dah la suke memasak. Nanti boleh cuba! Hihi

zila norazila berkata... [Reply to comment]

boleh dicuba nie kak..nampak sedapp:)