my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Bahana rabun dekat!!

Salam Sejahtera....

Korang kalau kat rumah pakai spec tak kalau buat kerja? Maksudnya kerja2 seperti menyapu, sidai kain, membasuh dan lain2 lagi. Membaca, memang wajib la pakai spec kan, kalau tak sampai ke esok pagi tak habis2 satu muka suratkhabar.

Aku ni kalau makan, tak suka pakai spec. Walaupun kekadang mata ku kabur tengok tulang ikan. Rasa rimas dan lemas pakai spec ni, melekap je kat muka. Mungkin sebab aku mula pakai spec selepas berkahwin, bukan dari bujang dulu2. Jadi lebih banyak tak selesanya.

Mataku ni tak rabun sangat kalau benda jauh. Aku cuma rabun dekat je....hehe...rabun orang tua la katakan! Maka terjadilah kisah ni ketika aku didapur menyediakan hidangan untuk makan malam kami sekeluarga.

Aku kedapur, kalau tak silap nak masak lemak ikan ke hape, dah lupa, santan dah keluarkan awal. Senang nak masak kalau santan dah lembut (santan beli dah siap). Sementara benda tu terbiar kat dapur, aku sambil buat kerja lain.
Bila nak masak, aku nampak ada sampah dalam santan, warna hitam kelabu, macam daun dah layu gitu. Aku selamba je ambik keluarkan dari santan. Alah....kalau setakat daun kering macam tu, apa salahnya aku guna santan tu. Aku buang dalam singki dan tuang santan dalam periuk (belum masak lagi ni)

Bila aku kembali ke singki dan buka air, 'benda' tadi tu tak boleh lepas dari tapis singki. Jadi aku korek dengan tangan dan tengok dekat, apa kebenda ni? Ya Allah!!
 ???????
??????
?????
????
???
?


Binatang ni yang aku pegang tadi rupanya?? Selama ni punyalah gigil nak pegang cicak, tiba2 tadi selamba je aku pegang dan letak dalam singki. Geli geleman aku dibuatnya. Inilah bahana tak pakai spec........cepat2 aku buang santan tadi. Nasib baik tak 'terlanjur' memasak, kalau tak.......kami makan masak lemak bersantankan cicak......uwekkk!!

Jadi, sesiapa yang sedar diri dia rabun tu, tolonglah pakai spec senantiasa......

2 ulasan:

  1. macam manalah rasanyer klu makan lauk yang dimasak menggunakan santan cicak...lemak2 manis kot...

    BalasPadam
  2. huhu..tak dpt bayangkan rasanya!

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)