my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

BROWNIES CHEESE KUKUS

Salam Sejahtera....

Brownies Cheese Kukus ni aku buat sehari sebelum birthday ku. Resepi dari member di fb (Nurul Anis Suraya) sumber dari mana tak pasti pula. Akak copy paste dari fb Anis ye.....

  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 3/4 cawan gula
  • 1/2 tsp baking powder
  • 1/2 tsp soda bikarbonat
  • 4 oz coklat masakan
  • 4 tbsp / 2 oz butter
  • 1 tbsp corn syrup (sy gune golden syrup.lgsg tanak gune pun xper)
  • 2 tsp vanilla
  • 1/4 cawan susu segar (panaskan skejap)
  • 2 biji telur grade A
** Adunan mestilah dibuat 2 adunan (doublekan sukatan kat atas tu), kalau tak nanti lapisan coklatnya sikit sgt..tak puas nak melayer brownies dan nanti tak cantik lak

ADUNAN INTI CHEESE


  • 250g cream cheese

  • 60g gula castor

  • 1 biji telur gred A

  • 25ml air


  • CARA MEMBUATNYA

    untuk adunan coklatnya

  • Cairkan coklat masakan dan butter secara double boiler

  • Pukul gula dan telur sampai agak kembang

  • Masukkan pula vanilla, corn syrup, coklat,butter cair dan susu.

  • last skali, masukkan tepung, bikarbonat dan baking powder.gaul sebati


  • untuk inti cheese nyer

  • campur semua bahan bagi inti,kecuali telur.pukul sampai kembang

  • kemudian,masukkan telur..pukul lagi.(skejap aje..bg rata jek)


  • Cara Masaknya/melapis

  • masukkan separuh adunan coklat dalam loyang yg dah di alas dgn kertas minyak.kukus selama 15 minit

  • masukkan pula inti cheese tu..dan kukus selama 15 minit lg

  • masukkan baki adunan coklat dan kukus selama 20 minit..

  • edit: balut tutup kukus ngan kain/tutup loyang ngan aluminium foil,pastu kukus dgn api besar 




  • Terima kasih Anis kerana resepi yang sedap ni!!!

    2 ulasan:

    1. salam kak..
      dayah sengaja blogwalking pagi nih nak mencari resepi chocolate chip..
      :)
      jumpa blog akak nih pulak..
      best la baca blog akak..
      :)
      tak perasan dah beberapa entry dayah baca..hehe..
      dayah follow blog akak yeh skrg..
      :)

      salam perkenalan kak..

      BalasPadam

    "Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)