my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

LONTONG GORENG

Salam Sejahtera....






 sekarang ni kamera ku ada masalah sikit, ni guna kamera hp, kalau takde hp.......mati kutu aku....

Lontong goreng ni aku ambil resepi dari myresipi dan kredit to kak fida. Aku tokok tambah sikit drp asal...

Bahan-bahan ( 2 orang )

  • sepinggan lontong,ketupat atau nasi himpit yg telah didadu kasar2
  • 1 senduk cili kisar(lebihkan jika suka pedas)
  • 1 biji bawang besar kisar
  • 3 ulas bawang putih kisar
  • 1 hiris halia kisar
  • 200 g daging/ayam cincang
  • 200 g udang hidup - kupas kulit
  • 3 sb sos tiram
  • 2 sb sos tomato
  • 2 sb kicap manis
  • daun sop,daun bawang - hiris
  • 1/2 cawan bawang goreng
  • 2-4 biji telur
  • minyak masak utk menumis
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Satukan semua bahan yg dikisar.Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing.Masukkan daging /ayam cincang dan udang dan gaul rata dan masukkan sos tiram,sos tomato dan kicap.Tambahkan garam dan gula secukup rasa dan gaul lagi.
  2. Masukkan lontong dan gaul hingga sebati dan 1/2 bahagian daun sop,daun bawang dan 1/2 bahagian bawang goreng,gaul lagi.
  3. Pecahkan telur ke atas lontong goreng dan gaul sebati dan masak hingga lontong bersalut dgn telur hingga kering,kacau sentiasa.
  4. Ketika menghidang,tabur lagi dgn daun sop,daun bawang dan bawang goreng.Sedap dimakan ketika panas atau ketika telah sejuk.

note: aku tambah tahu kering (apa nama tahu yg selalu letak dlm mi kari tu?) , cili padi dihiris2 dan tabur, ayam pula aku rebus dulu, kemudian dicurah kicap dan goreng sekejap. potong sama besar dgn lontong dan gaul sama.

2 ulasan:

  1. Fuuhh..makan lagi nih..
    sedap lak tu..
    tambah kilo nanti kang..hee

    BalasPadam
  2. ala...bukan hari2, sebulan sekali dah ok buat lontong goreng. kalau tak pun, mkn benda lain sama je kalorinya..

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)