my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Memuatkan ...

Kongsi kebaikkan

Assalammualaikum semua....

Puasa tak hari ni? Mana yang uzur tu, dah tentu tak puasa, jangan lupa ganti tau. Mana yang sihat walafiat tu, jangan la cuba2 nak skip puasa. Sudah2lah buat hal pada tahun2 yang lepas. Tahun ni cuba azam untuk berpuasa penuh ye (nasihat untuk orang yang suka sangat tinggal puasa)

Hari ni kakpb nak kongsi dari blog orang lain. Jika ada masa lawati blog ini untuk bahan bacaan ketika menunggu berbuka puasa atau ketika rihat tengahari di pejabat. Peringatan juga untuk diri sendiri :)

TANGGUNGJAWAB ISTERI > keranakasihnabi

Taat suami – apa erti taat? Ulama menggariskan tiga perkara untuk menilai ketaatan. Perkara tersebut ialah:
  • Buat apa yang suami suruh
  • Jangan buat apa yang suami tak suka (bukan apa yang suami larang)
  • Tunaikan kemahuan nafsu suami

Hormat suami – ada dua aspek iaitu perbuatan dan pertuturan. Daripada segi pertuturan – ada 3 aspek yang perlu dijaga iaitu:
  • gaya bahasa - panggillah suami dengan nama yang baik-baik, jangan bercakap aku-engkau.
  • Jaga nada suara – jangan meninggikan suara.
  • Jaga bilangan perkataan – jangan terlalu banyak bercakap berbanding suami. (yang ni mungkin kakpb bila dirumah, tapi bila di luar rumah, cikgu fahmi lebih banyak cakap..hehe)
nota kakpb: copypaste sikit je, selebihnya boleh baca kat blog tersebut

7 ulasan:

  1. Salam Ramadan, Kak Zana. Eh! saya rasa situasi bercakap lebih banyak di rumah tu macam betullah.. hehehe

    BalasPadam
  2. selamat berpuasa
    saya puasa k.pb he heee

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah kakak masih belum diberi cuti dan masih boleh berpuasa Zana.

    Sebaiknya kalau tahu batas sebagai isteri semuanya jadi baik..

    BalasPadam
  4. Sebagai suami...fahamilah isteri anda, tiada insan yang sempurna...

    BalasPadam
  5. kdg2 bla dgr suami isteri membahasakan diri aku-kau, sy plak yg terasa tempias nyer...

    BalasPadam
  6. salam akak... buat masa nie saya masih suci lagi he he he info terbaik la dari akak..senyummmm

    BalasPadam
  7. Mudah-mudahan...sentiasa bercita2 nk jadi seperti dlm fakta atas tu..salam ramadhan kak

    BalasPadam

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)